Gdy kilka lat temu rozwiązano pewien ekonomiczny projekt wydawniczy prace stracili wszyscy zaangażowani w jego realizację: od naczelnego i dyrektora wydawniczego do researcherów. Miesiąc po rozwiązaniu pisma ukazało się ogłoszenie, że jedna z instytucji finansowych szuka kandydata na redaktora naczelnego pisma korporacyjnego. Do konkursu stanęło całe kierownictwo projektu w tym jeden z kierowników działu. I to on dostał posadę, chociaż niedawne szefostwo miało wyższe kompetencje oraz dłuższe doświadczenie zawodowe. Ale dla instytucji finansowej jego kompetencje były wystarczające właśnie do wydawania pisma korporacyjnego.
Eksperci zajmujący się rekrutacją zwracają uwagę, by kandydaci do pracy dokładnie sprawdzali, na jakie odpowiadają ogłoszenia. Niekiedy ich kompetencje – tak jak w tym przypadku – były za wysokie. Konsultanci firmy Antal International pokazują, ze niekiedy zbytni pośpiech i ambicja także w życiu zawodowym może skutkować problemami. Przedstawili katalog „pułapek kariery": pustego awansu, głębokiej wody, wszechstronności, skoczka i lojalności oraz zamkniętych drzwi.
Pułapka pustego awansu
Dotyczy sytuacji, kiedy przyjmujemy atrakcyjnie brzmiącą nazwę stanowiska, za którą nie idzie odpowiadający jej zakres obowiązków i odpowiedzialności. Wpadają w nią zarówno osoby, które dopiero niedawno rozpoczęły ścieżkę zawodową, jak i kandydaci z nawet kilkunastoletnim doświadczeniem.
- Czasami firmy i instytucje nie są w stanie zaoferować pracownikowi dalszego rozwoju czy zwiększenia wynagrodzenia. Zdarza się, że próbują go skusić do pozostania w organizacji i awansują go na bardziej prestiżowe stanowisko. Na przykład młodym specjalistom proponuje się stanowiska menedżerskie. Spotkałem się nawet z sytuacją, w której spedytor otrzymał po dwóch latach funkcję członka zarządu. Brzmiało świetnie, ale nie szły za tym żadne realne możliwości wpływu na strategię firmy – opowiada Fabian Pietras, lider zespołu Antal Engineering & Operations.
Problem pojawia się wtedy, kiedy taka osoba chce zmienić pracę, bo oprócz tytułu pracownikowi brakuje kompetencji i kwalifikacji.