Nowe technologie i cyfryzacja oraz zdrowie i dobrostan – w tych dwóch obszarach, jako kluczowych dla swego rozwoju zawodowego, chce się w najbliższych latach szkolić największa część pracowników i studentów z 15 państw świata (w tym z Polski, Niemiec, Hiszpanii i USA) uczestniczących w badaniu „Tomorrow’s skills” Grupy Santander i firmy Ipsos. Łącznie objęło ono 15 tys. dorosłych osób (po tysiąc w każdym z badanych krajów), które na liście kompetencji przyszłościowych z punktu widzenia ich kariery wskazywali też znajomość potrzebnych w pracy narzędzi IT oraz umiejętności miękkie, w tym te związane z efektywną komunikacją i negocjacjami.
Dopiero na siódmym miejscu listy najbliższych celów szkoleniowych znalazły się sztuczna inteligencja i data science, chociaż 58 proc. pracowników i studentów na świecie ocenia, że znajomość AI i analityki danych będzie kluczowym warunkiem wejścia i utrzymania się na rynku pracy. Jeszcze więcej, bo dwie trzecie badanych wymienia je na czele najbardziej pożądanych kompetencji jutra.
Co daje język obcy?
Przygotowując się do nadchodzących zmian, Polacy stawiają teraz na nieco inny zestaw przyszłościowych umiejętności niż ogół badanych. Na czele polskiej listy tych najważniejszych dla rozwoju zawodowego znalazła się znajomość języków obcych – wskazana aż przez 81 proc. uczestników badania. Zdaniem Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek z Rady Towarzystwa Ekonomistów Polskich ten wybór może dziwić w sytuacji dynamicznego rozwoju automatycznych translatorów wykorzystujących AI.
Z drugiej strony znajomość języków obcych może być traktowana jako część kompetencji miękkich (związanych m.in. ze skuteczną komunikacją empatią i budowaniem relacji), które znalazły się na czwartym miejscu polskiej listy. Przekłada się to na konkretne działania. Jak informuje Wojciech Leśniewski, dyrektor programów stypendialnych w Santander Bank Polska, od kilku lat na e-platformie Santander Open Academy największym zainteresowaniem cieszą się kursy języków obcych. W ostatnim roku ogromną popularność zyskały tam również szkolenia z zakresu AI oraz z narzędzi takich jak Excel czy PowerBI. Kolejne pod względem popularności są szkolenia z kompetencji miękkich, takich jak komunikacja i przywództwo.