Ponad połowa młodych pracowników z pokolenia Z (do 25.–26. roku życia) musiała rozesłać ponad 30 aplikacji do firm, zanim znalazła obecną pracę, przy czym co trzeci wysłał ich ponad 50. Przedstawicielom pozostałych grup wiekowych często wystarczało rozesłanie kilku CV – wynika z badania portalu rekrutacyjnego Aplikuj.pl, które latem tego roku objęło prawie 400 aktywnych zawodowo osób. I potwierdziło, że młodym ludziom, którzy zbierają pierwsze doświadczenia zawodowe, nie jest dzisiaj łatwo znaleźć pracy, jeśli nie chcą się ograniczać do prostych, często dorywczych zajęć fizycznych.
Nie jest to też szybki proces. Co druga młoda osoba szukała obecnego zatrudnienia przez kilka (od dwóch do sześciu) miesięcy, podczas gdy dużej grupie kandydatów z większym doświadczeniem (pracownikom z pokoleń Y czy X) takie poszukiwania zajmowały najwyżej miesiąc.
Liczy się doświadczenie
Szybkie znalezienie zatrudnienia utrudnia też wielu młodym kandydatom brak rozeznania swoich kompetencji i słaba znajomość rynku pracy. Według niedawnego sondażu Jobbli (start-upu, który rozwija e-platformę doradztwa zawodowego) aż 62 proc. osób w wieku 18–25 lat nie wie do końca, czym chciałyby i mogłyby się zajmować.
W dodatku, w warunkach spowolnienia gospodarczego i dużej niepewności, gdy (jak dowodzi wrześniowy wskaźnik MIK) główną barierą polskiego biznesu są wskazywane przez 71 proc. firm wysokie koszty pracownicze, wiele przedsiębiorstw zamraża albo wręcz ogranicza zatrudnienie. Nawet jeśli nie zwalniają pracowników, to nie szukają nikogo na miejsce odchodzących osób. A jeśli już – to raczej ludzi z doświadczeniem.
Widać to także w statystykach portali rekrutacyjnych, w tym w danych rynkowego lidera Pracuj.pl, gdzie liczba ogłoszeń skierowanych do osób na początku kariery zawodowej (juniorów, stażystów, praktykantów i asystentów) była w I półroczu 2023 r. o 13 proc. mniejsza niż rok wcześniej. – Wyzwania gospodarcze firm sprawiają, że pracodawcy z nieco większą rezerwą niż w minionych latach decydują się na poszukiwanie pracowników na starcie kariery, częściej kierując się do bardziej doświadczonych specjalistów – wyjaśnia Anna Goreń z biura prasowego Grupy Pracuj. Zaznacza jednocześnie, że początkujący pracownicy nadal mają sporo możliwości zatrudnienia; w I półroczu br. skierowano do nich 73 tys. ofert, czyli 16 proc. ogłoszeń dostępnych wówczas na Pracuj.pl.