Aż jedna trzecia rodzimych pracowników biurowych w Polsce chwali sobie funkcjonowanie w tzw. trybie home office. Powód? Oszczędność czasu na dojazdy i mniejszy stres – wskazuje 34 proc. Polaków ankietowanych na zlecenie międzynarodowej firmy Poly.

Z badania wynika, że wśród plusów pracy zdalnej wymieniamy także możliwość zaoszczędzenia pieniędzy w związku z brakiem konieczności dojazdu do siedziby firmy (30 proc.), a także większą produktywność (22 proc.). Co ciekawe, wzrost wydajności deklaruje niemal co czwarty mężczyzna. W przypadku kobiet ten odsetek jest mniejszy – tak uważa tylko co piąta respondentka.

Zmiany w działalności biur będą prawdopodobnie nieodwracalne. Badanie firmy Poly, które przeprowadzono na ponad 7 tys. osób m.in. z kilku krajów Europy, pokazało, że prawie dwie trzecie pracowników hybrydowych uważa, że kultura biurowa zmieniła się na zawsze.

– Praca poza siedzibą firmy z perspektywy polskich pracowników to większa możliwość koncentracji na zadaniach i cisza, której często brakuje w zatłoczonym biurze – mówi Jakub Abramczyk, dyrektor na Europę Wschodnią w firmie Poly.

Jak tłumaczy, właśnie odpowiednie warunki pracy są kluczowe z perspektywy pracowników. – Znacząca część respondentów uważa, że to właśnie brak hałasu jest główną zaletą wykonywania służbowych obowiązków poza biurem – podkreśla. I dodaje, że respondenci zapytani, czego najbardziej obawiają się w związku z powrotem do biura, wskazują głośne rozmowy przez telefon lub spotkania współpracowników, które mogą wpłynąć na efektywność ich pracy, oraz ludzi zaglądających przez ramię na to, co robią (tak uważa odpowiednio po 38 proc. ankietowanych).

Czytaj więcej

Praca hybrydowa jest wygodna, ale może być ryzykowna dla kariery

Ale są też tacy, którzy z niecierpliwością wyczekują powrotu do biura. Co piąty respondent z Polski wskazuje na trudności we współpracy jako jedną z głównych wad home office. Podobny odsetek z nas nadal też nie posiada odpowiednich urządzeń do komfortowej pracy zdalnej.

Eksperci spodziewają się, że ruszą masowe kontrole Państwowej Inspekcji Pracy. – W ostatnich miesiącach coraz częściej pojawiały się głosy wskazujące konkretne obszary pracy zdalnej, jakie należy określić ramami przepisów, a które pracodawcy do tej pory stosowali arbitralnie. Głównie mowa o wątpliwościach dotyczących kierowania pracownika do pracy zdalnej, nawet jeśli deklaruje, że nie posiada warunków. Kolejnym elementem jest udział pracodawcy w dostosowaniu stanowiska w domu, np. poprzez wypożyczenie sprzętu biurowego oraz wypłacanie ekwiwalentów za zużycie energii elektrycznej – wskazuje Andrzej Bączkowski, ekspert W&W Consulting.

Autopromocja
RADAR.RP.PL

Przemysł obronny, kontrakty, przetargi, analizy, komentarze

CZYTAJ WIĘCEJ

Ministerstwo Pracy zapowiada uregulowanie kwestii pracy zdalnej – zmiany mają wejść w życie już od stycznia 2022 r. Dotąd jednak przepisy te nie zostały jeszcze ostatecznie opracowane.