Agencje pracy tymczasowej uderzają do mniejszych pracodawców

Przychody agencji zatrudnienia wzrosły prawie o 20 procent

Publikacja: 21.07.2011 02:05

Agencje pracy tymczasowej uderzają do mniejszych pracodawców

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Zeszłoroczne ożywienie popytu na pracowników tymczasowych, gdy przychody agencji rosły o ponad 50 proc., rozbudziło nadzieję na powrót hossy w branży. Pierwszych sześć miesięcy tego roku nie przyniosło jednak oczekiwanego skoku. Wzrost przychodów sięgnął jednak 20 proc.

– Nie widać na razie powrotu do historycznych rekordów sprzedaży z 2008 roku, sprzed kryzysu – mówi Anna Wicha, dyrektor generalna Adecco Poland, jednej z największych agencji pracy tymczasowej, i prezes Polskiego Forum HR, które zrzesza większość czołowych firm z tej branży.

Według wstępnych danych organizacji w I półroczu br. przychody jej członków przekroczyły 900 mln zł i były prawie o 19 proc. wyższe niż rok wcześniej. W podobnym tempie – jak ocenia PHR – wzrósł cały polski rynek pracy tymczasowej, wyceniany na 1,5 mld zł.

Zdaniem Anny Wichy pracodawcy nadal są ostrożni i dłużej podejmują decyzje o zwiększaniu zatrudnienia, choćby tymczasowego. Nie przybywa też szybko firm, które korzystają z usług agencji. – Wszyscy bijemy się o tych samych klientów, także mniejsze agencje, które nie mogąc konkurować jakością, walczą niższą marżą – ocenia szefowa Adecco Poland.

W pierwszym półroczu br. przychody spółki z pracy tymczasowej były o 15 – 20 proc. wyższe niż rok wcześniej, ale w planach firma zakładała ponad 30-proc. wzrost. Dlatego Adecco szuka teraz nowych klientów wśród mniejszych firm.

O nich zabiega też Randstad, firma która w pierwszym półroczu zwiększyła przychody z pracy tymczasowej o około jednej trzeciej. – Pracodawcy chcą zachować jak największą elastyczność zatrudnienia, więc nawet jeśli potrzebują pracowników, to najpierw sięgają po tymczasowych – ocenia Kajetan Słonina, dyrektor zarządzający Randstadu. Jego zdaniem klientów korzystających z usług agencji zatrudnienia przybywa, choć dziś częściej są to mniejsze firmy, do których agencje delegują już nie setki, ale co najwyżej dziesiątki pracowników.

– Rynek pracy tymczasowej wraca do normalności. Nie ma już tak nieoczekiwanych wahań popytu jak w ostatnich latach – ocenia Katarzyna Daniek, dyrektor regionu w Manpower Polska. Agencja zanotowała ok. 15-proc. wzrost sprzedaży w I półroczu m.in. dzięki większym zamówieniom z branży motoryzacyjnej i FMCG. Według Katarzyny Daniek, choć klienci ostro negocjują marże, to zwracają większą uwagę na jakość usług. Są też bardziej otwarci na takie rozwiązania jak np. outsourcing całych linii produkcyjnych.

Na takie kompleksowe usługi stawia Work Service, która szykuje się do wejścia na warszawską giełdę. – To są zaawansowane rozwiązania dostosowane do konkretnego sektora, a nie standardowa praca tymczasowa, gdzie marże są niskie – podkreśla Krzysztof Inglot, dyrektor działu rozwoju rynków w spółce. Dodaje, że dzięki takim projektom, m.in. dla branży motoryzacyjnej czy finansowej (Work Service ma spółkę wyspecjalizowaną w usługach dla banków, które nie mogą odliczać VAT), I półrocze firma zakończyła z ok. 20-proc. wzrostem sprzedaży.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.blaszczak@rp.pl

Zeszłoroczne ożywienie popytu na pracowników tymczasowych, gdy przychody agencji rosły o ponad 50 proc., rozbudziło nadzieję na powrót hossy w branży. Pierwszych sześć miesięcy tego roku nie przyniosło jednak oczekiwanego skoku. Wzrost przychodów sięgnął jednak 20 proc.

– Nie widać na razie powrotu do historycznych rekordów sprzedaży z 2008 roku, sprzed kryzysu – mówi Anna Wicha, dyrektor generalna Adecco Poland, jednej z największych agencji pracy tymczasowej, i prezes Polskiego Forum HR, które zrzesza większość czołowych firm z tej branży.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Rynek pracy
Już nie tylko w okopach. Koreańczycy zaludniają rosyjskie fabryki
Rynek pracy
Polskim firmom już bliżej do idealnego pracodawcy?
Rynek pracy
Już ponad 10 milionów specjalistów ICT w Unii Europejskiej
Rynek pracy
Duży wzrost bezrobocia we Francji
Rynek pracy
HR-owcy dzielą los specjalistów IT. Oni też odczuli wpływ AI
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem