Reklama
Rozwiń
Reklama

Rekrutacja w polskich firmach do naprawy

Już 52 pracodawców w Polsce przyłączyło się do koalicji promującej dobre praktyki rekrutacyjne.

Publikacja: 06.11.2013 15:02

Rekrutacja w polskich firmach do naprawy

Foto: Bloomberg

Trzeba informować kandydatów o losach  ich aplikacji, zapewnić im dostęp  do niezbędnych informacji o procesie rekrutacyjnym, dbać o poufność i bezpieczeństwo danych  – to niektóre z zasad, które zobowiązali się przestrzegać członkowie Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Powstała ona  na początku czerwca  z inicjatywy firmy eRecruitment Solutions, właściciela  eRecruitera, polskiego systemu do zarządzania rekrutacjami online (część Grupy Pracuj).

Koalicja   ma promować dobre praktyki rekrutacyjne  m.in. w komunikacji z kandydatami, którzy dość krytyczne oceniają działania pracodawców. Potwierdzają to opublikowane właśnie wyniki pierwszego w Polsce badania Candidate Experience, czyli doświadczeń kandydatów do pracy.  Jego wyniki nie są zbyt pozytywne dla polskich firm, choć aż trzy czwarte z nich  jest przekonana, że dba o relacje z kandydatami. Większość tych drugich uważa jednak, że pracodawcy nie przejmują się ich potrzebami w rekrutacji, ani nawet nie interesują się ich opiniami.

– Ta rozbieżność wynika przede wszystkim z tego, że pracodawcom wydaje się, że wystarczy wysłać informację zwrotną o dotarciu aplikacji kandydata, by być odbieranym jako firma przyjazna kandydatom. Oczywiście cieszy nas fakt, że wiele firm dostrzega już taką potrzebę i robi chociaż ten pierwszy krok, ale jak się okazuje, dla kandydatów to za mało – twierdzi Marcin Sieńczyk, dyrektor zarządzający eRecruitment Solutions. Zresztą nawet ten pierwszy krok robi niespełna połowa firm. Pracodawcy nie są też specjalnie zainteresowani wrażeniami kandydatów ani badaniem ich potrzeb.

Jak wynika z badania, kandydatom najczęściej zależy na tym, by uzyskać od pracodawcy informację, jaki jest ich status w procesie rekrutacyjnym. Chcieliby również się dowiedzieć, dlaczego nie zostali przyjęci i  jakich kompetencji im brakuje.

Tymczasem prawie trzy czwarte badanych kandydatów nigdy nie zostało poinformowanych, dlaczego pracodawca nie przyjął  ich aplikacji i co powinni poprawić, by móc starać się o podobną pracę w przyszłości. Nic dziwnego skoro siedmiu na dziesięciu  pracodawców  przyznaje, że nie podtrzymuje kontaktu z kandydatami, którzy nie przeszli do finalnego etapu, a tylko zachowuje ich dane w bazie.

Reklama
Reklama

Julia Matulewicz, ekspertka eRecruitera, zwraca wprawdzie uwagę, że jeśli w rekrutacji uczestniczy kilkaset albo nawet kilka tysięcy osób, to udzielenie wszystkim informacji zwrotnej na temat ich kompetencji bywa trudne. Dlatego firmy powinny  starać się  ograniczyć liczbę przypadkowych kandydatów poprzez   dobrze przygotowaną  na swej stronie WWW zakładkę Kariera, gdzie warto zamieścić jak najwięcej informacji o wymaganiach pracodawcy i jego kulturze organizacyjnej. Badanie przeprowadzono na przełomie września i października w dwóch częściach; e-ankiety wypełniło 3021 użytkowników portalu Pracuj.pl zajmujących stanowiska specjalistyczne i menedżerskie, którzy w ostatnich 12 miesiącach brali udział w procesie rekrutacyjnym, oraz  554 osoby zajmujące się rekrutacją w firmach.

Trzeba informować kandydatów o losach  ich aplikacji, zapewnić im dostęp  do niezbędnych informacji o procesie rekrutacyjnym, dbać o poufność i bezpieczeństwo danych  – to niektóre z zasad, które zobowiązali się przestrzegać członkowie Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Powstała ona  na początku czerwca  z inicjatywy firmy eRecruitment Solutions, właściciela  eRecruitera, polskiego systemu do zarządzania rekrutacjami online (część Grupy Pracuj).

Koalicja   ma promować dobre praktyki rekrutacyjne  m.in. w komunikacji z kandydatami, którzy dość krytyczne oceniają działania pracodawców. Potwierdzają to opublikowane właśnie wyniki pierwszego w Polsce badania Candidate Experience, czyli doświadczeń kandydatów do pracy.  Jego wyniki nie są zbyt pozytywne dla polskich firm, choć aż trzy czwarte z nich  jest przekonana, że dba o relacje z kandydatami. Większość tych drugich uważa jednak, że pracodawcy nie przejmują się ich potrzebami w rekrutacji, ani nawet nie interesują się ich opiniami.

Reklama
Rynek pracy
Imigracyjne bariery hamują nowe inwestycje
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Rynek pracy
Zwalniani specjaliści mają sposób na szybki powrót na rynek pracy
Rynek pracy
Rzadziej pracujemy po godzinach, lecz częściej chorujemy przy biurku
Rynek pracy
Walmart rezygnuje z pracowników z wizą H-1B. Co dalej z zagranicznymi talentami?
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Rynek pracy
Specjaliści bardziej niż menedżerowie odczuli pogorszenie na rynku pracy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama