Literka „M” przy numerze lotu ma świadczyć, że tupolew, udając się do Smoleńska 10 kwietnia, wykonywał misję wojskową. To brzmi logicznie. Samolot był wojskowy, piloci wojskowi, lotnisko wojskowe, a kontrolerzy lotu mieli pagony. W dodatku pytali pilotów: „na wojskowym lotnisku lądowanie wykonywaliście?”. Gdzie więc problem?
– Rosjanie upierają się, że lot był cywilny, bo w takim wypadku całość odpowiedzialności spada na pilotów – twierdzi Edmund Klich akredytowany przy rosyjskiej komisji badającej katastrofę. On sam uważa, że ostatnia faza lotu miała charakter wojskowy. Co – być może – zwiększa odpowiedzialność kontrolerów.
Lot prezydenta Kaczyńskiego był przygotowany w przedziwny sposób. Piloci zaopatrzeni w przesłane faksem stare mapy podejścia, bez rosyjskiego nawigatora, lecieli do Smoleńska, choć nie wiadomo było, według jakich procedur ma przebiegać lądowanie. Gdyby pogoda była dobra, pewnie udałoby się – jak zwykle. Doszło do nieszczęścia i dziś eksperci dyskutują o tym, co powinno być wiadomo przed startem.Jeszcze jedna rzecz. Z wypowiedzi rosyjskich urzędników i wojskowych zaraz po katastrofie wynikało, że z góry wiedzieli, „gdzie szukać winnego”. Zastępca szefa Sztabu Sił Powietrznych Rosji generał Aleksander Aloszin oznajmił, że wieża zalecała pilotom odlot na lotnisko zapasowe – co okazało się nieprawdą. Generał lotnictwa Siergiej Razygrajew twierdził, że Siewiernyj to lotnisko pierwszej kategorii, i nie sądzi, by jego stan miał wpływ na to, że doszło do katastrofy.