Publicysta „Rzeczpospolitej” Igor Janke dzieli się spostrzeżeniami z londyńskiej konferencji Internet World 2011. Wskazuje dobrodziejstwa i zagrożenia płynące z użytkowania Internetu.
Do tej pory z Internetu korzystali ludzie. Sieć była wykorzystywana do porozumiewania się między nimi. Teraz coraz częściej człowiek porozumiewa się za pośrednictwem sieci z urządzeniami. A urządzenia coraz częściej porozumiewają się za pośrednictwem sieci ze sobą. I wszystko dzieje się gdzieś w mgławicy danych i połączeń nad nami. (…) Coraz więcej ludzi na świecie przenosi się do miast. Ten trend jest oczywisty i nie do zatrzymania. Miasta się rozbudowują, i to coraz częściej w sposób „inteligentny". Budynki i urządzenia są łączone światłowodami, zarządzanie nowym osiedlami, budynkami, biurowcami, funkcjonowaniem ulic jest coraz częściej sterowane przez Internet. To prostsze, tańsze i bardziej efektywne. Cały Internet staje się gigantyczną mgławicą danych. Pozwala ona na tworzenie zupełnie nowego rodzaju usług i nowych potrzeb. Urządzenia kontaktują się ze sobą coraz częściej już bez pośrednictwa człowieka.
Przyszłość to "łączenie wszystkiego ze wszystkim".
„Connecting people" było słynnym, wychwalanym przez marketingowców hasłem pewnego producenta telefonów komórkowych. Ale łączenie ludzi jest już passé. Dziś – jak mówiono w Londynie – ważne jest „łączenie wszystkiego ze wszystkim, co może zostać połączone". (…) Dziś już bezpieczniej jest nie nazywać telefonu telefonem czy laptopa – komputerem. Lepiej raczej mówić o urządzeniu, które służy nie do gromadzenia i przetwarzania danych, ale do kontaktowania się z siecią, z wielką mgławicą. To w niej już dziś możemy przechowywać swoje dokumenty, teksty, zdjęcia, a za chwilę programy komputerowe i wiele innych rzeczy. Już dziś telefony nie muszą mieć dużej pamięci na opasłe spisy numerów. Wiele z nich po prostu łączy się z mgławicą i ściąga potrzebne kontakty i notatki, które tam wcześniej wrzucił właściciel telefonu.
Gwałtowny rozwój technologii, powoduje też jej wykorzystywanie przez specjalistów od marketingu i reklamy.