Czy Polska Wódka podbije Chiny?

Wartość eksportu czystej wódki z Polski do Chin to w 2020 r. 1,6 mln zł. Ale jest szansa, że to się zmieni. Marka Polska Wódka będzie chroniona w Państwie Środka.

Aktualizacja: 04.02.2021 06:17 Publikacja: 03.02.2021 21:00

Czy Polska Wódka podbije Chiny?

Foto: Bloomberg

Unia Europejska wyraziła zgodę na umowę UE–Chiny, która będzie chronić 100 europejskich produktów z oznaczeniami geograficznymi w Chinach i 100 chińskich z takimi oznaczeniami w UE. Wśród chronionych w Chinach produktów z oznaczeniami geograficznymi znalazła się Polska Wódka, a także m.in. Cava, Porto, Champagne, Ouzo, Feta, Irish Whiskey, Rioja, Brandy de Jerez, Scotch Whisky.

– Polska Wódka została włączona do grona pierwszych 100 europejskich chronionych oznaczeń geograficznych, które będą chronione na terenie Chin. To ogromny rynek i duża szansa dla producentów Polskiej Wódki – mówił w środę w czasie konferencji prasowej poświęconej umowie Michał Rzytki, dyrektor departamentu jakości żywności i bezpieczeństwa produkcji roślinnej w Ministerstwie Rolnictwa.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 2013 r. „Polska Wódka/Polish Vodka" musi być wyprodukowana z tradycyjnych i pochodzących z Polski zbóż: żyta, jęczmienia, owsa, pszenicy, pszenżyta albo z ziemniaków. Ponadto cały proces jej wytwarzania musi odbywać się w Polsce. Tylko 5 proc. produkowanej w naszym kraju wódki spełnia te kryteria.

Czytaj także: Chiny za kilka lat będą największą gospodarką świata

Produkcja wódki czystej w Polsce (w przeliczeniu na 100 proc. alkoholu) wyniosła w 2020 r. 970 tys. hektolitrów. To spadek o 7,7 proc. w porównaniu z 2019 r. Wartość eksportu czystej wódki z Polski w 2020 r. wyniosła 521 mln zł, z czego na eksport do Chin przypadło 1,6 mln zł.

– Polska jest pierwszym producentem wódki w UE i czwartym na świecie. Mimo to Polska Wódka/Polish Vodka ciągle jeszcze stanowi niewielki procent jej produkcji i eksportu. Konieczne są szerokie akcje informacyjne na temat oznaczeń geograficznych, a także skuteczne działania instytucji kontrolnych. Musimy też odczarować Polską Wódkę na rynku krajowym i nadać jej należny status narodowego trunku. To produkt z założenia premium, z wyższej półki – mówił Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.

Średnia cena produktu z chronionym oznaczeniem geograficznym jest o 2,57 razy wyższa niż produktu bez tego oznaczenia.

Unia Europejska wyraziła zgodę na umowę UE–Chiny, która będzie chronić 100 europejskich produktów z oznaczeniami geograficznymi w Chinach i 100 chińskich z takimi oznaczeniami w UE. Wśród chronionych w Chinach produktów z oznaczeniami geograficznymi znalazła się Polska Wódka, a także m.in. Cava, Porto, Champagne, Ouzo, Feta, Irish Whiskey, Rioja, Brandy de Jerez, Scotch Whisky.

– Polska Wódka została włączona do grona pierwszych 100 europejskich chronionych oznaczeń geograficznych, które będą chronione na terenie Chin. To ogromny rynek i duża szansa dla producentów Polskiej Wódki – mówił w środę w czasie konferencji prasowej poświęconej umowie Michał Rzytki, dyrektor departamentu jakości żywności i bezpieczeństwa produkcji roślinnej w Ministerstwie Rolnictwa.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Reakcja Kraft Alkohole na artykuł „Rz” o nowym inwestorze Palikota: Jesteśmy wehikułem inwestycyjnym
Przemysł spożywczy
Kolejne wybiegi Palikota? Ma „nowego” inwestora
Przemysł spożywczy
Skuteczna „koniakowa dyplomacja” Francji
Przemysł spożywczy
Wydarzenie na rynku alkoholi: włoski bitter przejmuje koniak
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Przemysł spożywczy
Milka i Oreo znikają ze sklepowych półek. „Niedopuszczalne podwyżki cen”