Konopny burger? Tajskie firmy szukają pomysłów na konopie

Legalizacja konopi i kannabidolu w Tajlandii może być początkiem wielomiliardowego przemysłu.

Publikacja: 12.03.2021 14:35

Konopny burger? Tajskie firmy szukają pomysłów na konopie

Foto: Adobe Stock

Tajskie firmy na wyścigi inwestują w konopie indyjskie po tym, jak Tajlandia zalegalizowała używanie konopi i kannabidolu (CBD), związku chemicznego zawartego w konopiach, który nie ma działania odurzającego. Potencjał kannabidolu próbują wykorzystać producenci z wszystkich branż.

- To doskonała okazja – twierdzi, cytowany przez Reuters, Tan Passakornatee, prezes Ichitan Group, produkującej napoje z kannabidolem.

Ichitian Group to firma, która z produkcji i sprzedaży napojów z CBD uczyniła główny element swojej strategii. Jej prezes uważa, że jest to szansa na globalna ekspansję, gdyż konopie indyjskie cieszą się popularnością nie tylko w Tajlandii, ale i na całym świecie.

Analitycy z Prohibition Partners uważają, że przemysł powiązany z konopiami może być do 2024 roku wart do 660 mln dolarów w samej Tajlandii i około 8,5 mld dolarów w całej Azji. Dla tajskich firm to szansa, gdyż Tajlandia jako pierwsza w regionie zalegalizowała konopie i kannabidol, podczas gdy np. Malezja i Singapur wciąż rozważają taki krok.

Firmy już widzą także wąskie gardła konopnego biznesu, zwłaszcza w dostawach surowców. Tajlandia zalegalizowała uprawę, ale zająć się nią mogą tylko hodowcy mający odpowiednią licencję. Kolejnym wąskim gardłem jest pozyskiwanie kannabidolu z konopi indyjskich (które zawierają go mniej niż konopie siewne).

Konopie indyjskie (które w Europie znamy głównie jako marihuanę) są od dawna używane w tajskiej medycynie tradycyjnej do łagodzenia bólu. Są stosowane także w tajskiej kuchni jako przyprawa. Tajlandia w 2018 roku zalegalizowała konopie indyjskie do użytku medycznego i badań. Popularność tej rośliny rośnie na świecie dzięki kolejnym badaniom wskazującym, że zawarte w niej substancje (zwłaszcza CBD) mogą mieć pozytywny wpływ na zdrowie.

Tajskie firmy chcą wykorzystać okazję związaną z konopiami także dlatego, że Tajlandia ma dobry klimat do uprawy tej rośliny. Firmy już teraz wprowadzają na rynek produkty kosmetyczne zawierające wyciągi kannabidolu – na zatwierdzenie przez tajskich regulatorów rynku czeka marka Smooth E, która chce oferować żele pod prysznic, szampony i pastę do zębów.

W konopie chcą inwestować także producenci żywności. Na wielu rynkach są już od dawna dostępne np. ciastka czy herbatki ziołowe z wyciągami z konopi (także ze śladowymi ilościami psychoaktywnego THC), ale pomysły producentów sięgają dalej.

- Konsumenci od razu patrzą inaczej, gdy mówię im: „To konopny burger" – powiedział Reutersowi Dan Pathomvanich, prezes NR Instant Produce.

Przemysł spożywczy
W tym i w przyszłym roku mniej kawy z Brazylii
Przemysł spożywczy
Kakao będzie drożeć jeszcze latami. Miliardowe inwestycje nie zwrócą się szybko
Przemysł spożywczy
Amerykańska firma ma nakarmić rosyjskie wojsko. Kreml skonfiskował ją za rzekome przekręty
Przemysł spożywczy
Eksport szansą dla producentów mocnych alkoholi
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Przemysł spożywczy
Kryzys ryżowy: Japonia uwalnia rezerwy strategiczne najważniejszego produktu żywnościowego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne