Eksport polskiego drobiu rośnie najszybciej w UE

W ciągu jedenastu miesięcy 2014 roku sprzedaliśmy poza Unię Europejską o 25,5 proc. mięsa drobiowego więcej niż przed rokiem. To największy wzrost spośród czołowych eksporterów Wspólnoty.

Publikacja: 06.02.2015 14:15

Eksport polskiego drobiu rośnie najszybciej w UE

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Polska sprzedała wówczas na tzw. rynki trzecie ponad 135,6 tys. ton drobiu, wobec niemal 108,1 tys. ton przed rokiem. Dało nam to trzecie wśród czołowych unijnych eksporterów – podaje za Komisją Europejską Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/FAPA).

Po 11 miesiącach 2013 r. zajmowaliśmy czwarte miejsce za Francją, Holandią i Niemcami. W ubiegłym roku wyprzedały nas już tylko Holandia (awansowała na pierwsze miejsce) oraz Francja. Od stycznia do listopada 2014 r. Holendrzy zwiększyli eksport na rynki trzecie o 18,4 proc. Sprzedaż francuskiego drobiu poza UE zmalała natomiast o 12,8 proc. Łączny eksport unijnego drobiu poszedł w tym czasie w górę o 4,5 proc., do 1,3 mln ton.

Największymi odbiorcami drobiu z UE były kraje afrykańskie: RPA i Benin, gdzie dostawy zwiększyły się w skali roku odpowiednio o 32 proc. do 185 tys. ton i o 18 proc. do 154 tys. ton. Ważnym odbiorcą stal się ponownie Hongkong, gdzie eksport poszedł w górę 19 proc. do 128 tys. ton – podaje FAMMU/FAPA.

Wysyłki do Arabii Saudyjskiej, głównego importera drobiu z UE w 2013 r. zmalały natomiast o 21 proc. do 113 tys. ton. Eksport do Rosji zmniejszył się o 24 proc. do 55 tys. ton. W sierpniu 2014 r. Rosja wprowadziła embargo na m.in. mięso z UE.

Rosnący eksport poza Wspólnotę, a także nadal idąca w górę sprzedaż UE, to jeden z głównych powodów awansu Polski na pierwsze miejsce wśród unijnych producentów drobiu. Było to możliwe ponieważ - biorąc pod uwagę wszystkie działające u nas zakłady - po raz pierwszy w historii produkcja mięsa drobiowego sięgnęła w Polsce niemal 2,1 mln ton.

- Eksperci Komisji Europejskiej wskazują na systematycznie zwiększanie konsumpcji mięsa drobiowego na rynku unijnym kosztem mięsa wieprzowego, szczególnie w państwach starej piętnastki. Jeśli takie tendencje się utrzymają, można mieć nadzieję, że polscy producenci drobiu będą nadal umacniać swoją pozycję na rynku UE, stając się jednym z ważniejszych graczy – mówi Monika Drążek, ekonomista Banku BGŻ.

Piotr Kulikowski, prezes Indykpolu zwraca uwagę, że branża jest skazana na eksport drobiu, bo jego produkcja rośnie szybciej niż konsumpcja w kraju. Za granicę musi trafiać 30 proc. produkcji. - Tak szybki bieg do przodu zwiększa ryzyko potknięcia się. Wystarczy jeden naprawdę słaby rok i będziemy mieli poważny kryzys. Przetrwają go najsilniejsi, którzy stoją na silnych nogach – uważa szef Indykpolu.

Przemysł spożywczy
W tym i w przyszłym roku mniej kawy z Brazylii
Przemysł spożywczy
Kakao będzie drożeć jeszcze latami. Miliardowe inwestycje nie zwrócą się szybko
Przemysł spożywczy
Amerykańska firma ma nakarmić rosyjskie wojsko. Kreml skonfiskował ją za rzekome przekręty
Przemysł spożywczy
Eksport szansą dla producentów mocnych alkoholi
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Przemysł spożywczy
Kryzys ryżowy: Japonia uwalnia rezerwy strategiczne najważniejszego produktu żywnościowego