Klienci nie odczują powrotu VAT?
Obecnie duże sieci przerzucają się obietnicami, że ich klienci nie odczują podwyżki wywołanej powrotem VAT. Biedronka ogłosiła, że choć 5-proc. podatek znowu będzie naliczany, to za wybrane kategorie produktów żywnościowych jej klienci zapłacą tyle samo co w marcu, ponieważ sieć utrzyma regularne ceny brutto.
– Dzięki utrzymaniu cen regularnych ponad 4 tys. produktów klienci nie zauważą wzrostu podatku VAT 5 proc. na podstawowe produkty żywnościowe. Oczywiście, nadal będziemy proponować promocje – mówi Grzegorz Pytko, dyrektor działu zakupów w sieci Biedronka.
Niemniej sieć zaznacza, że akcja jest czasowa i obowiązuje tylko w kwietniu. Lidl niedawno ogłosił, że rusza z akcją VAT STOP, w ramach której bierze na siebie 5-proc. stawkę podatku. Jego klienci ponad 1,6 tys. produktów spożywczych nadal będą mogli kupić w cenie na poziomie sprzed podwyżki VAT. To choćby pieczywo, produkty mleczarskie, owoce i warzywa czy mięso oraz wędliny.
– Naszym głównym celem jest oferowanie klientom wysokiej jakości produktów w niskiej, atrakcyjnej cenie. Konkurencyjna oferta w każdym sklepie naszej sieci jest taka sama – we wszystkich obiektach oferujemy tak samo niskie ceny – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, rzeczniczka Lidl Polska.
Lidl nie podał informacji o czasowym charakterze tej akcji promocyjnej, co dla kleintów jest zdecydowanie dobrą wiadomością. Okaże się, na ile to faktycznie ograniczy podwyżki cen.
Świąteczny szał zakupów
Większość Polaków właśnie finalizuje wielkanocne sprawunki, a ponad 90 proc. przynajmniej część z nich zrealizuje w sklepach dyskontowych. Niemal 52 proc. ankietowanych zakupy wielkanocne finalizuje na tydzień lub góra kilka dni przed świętami – wynika z najnowszego badania Grupy Blix. W tym roku wielu może się zdecydować na kupowanie na zapas, ponieważ to ostatnie dni obowiązywania zwolnienia z 5-proc. podatku VAT większości produktów spożywczych. – Tydzień przed świętami to okres, kiedy większość konsumentów ma już jasność co do swoich planów i potrzeb świątecznych, a jednocześnie pozostaje im wystarczająco dużo czasu, aby dokonać przemyślanych zakupów bez presji ostatniej chwili – mówi Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy Blix. – Zmiany procentowe w porównaniu z ubiegłym rokiem są niewielkie – dodaje. ∑