W pierwszym półroczu 2023 roku sprzedaż piwa spadła o 2,9 proc., czyli o 127,8 mln litrów w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Jak podaje również Federalny Urząd Statystyczny (Destatis), browary i hurtownie piwa z siedzibą w Niemczech sprzedały w pierwszej połowie 2023 roku około 4,2 miliarda litrów piwa. Po niewielkim wzroście w 2022 roku w porównaniu do roku pandemicznego 2021, spadają wyniki sprzedaży. Dane nie uwzględniają piw bezalkoholowych i napojów słodowych oraz piwa importowanego z krajów spoza Unii Europejskiej.

W miesięcznych danych dotyczących sprzedaży piwa występuje uderzająca sezonowość. Równie wyraźnie, jak sprzedaż piwa wzrasta w miesiącach wiosenno-letnich, tak jesienią i zimą ponownie spada. Widoczny jest również długoterminowy trend: roczna sprzedaż piwa w Niemczech od dłuższego czasu systematycznie spada. W I półroczu 2023 r. była o 12,2 proc. niższa niż dziesięć lat wcześniej (I półrocze 2014 r.: 4,8 mld litrów).

Czytaj więcej

Ukraińska wódka Nemiroff nielegalnie produkowana w Rosji. Będzie proces

82 proc. całej sprzedaży piwa było przeznaczone do konsumpcji krajowej i było opodatkowane. Sprzedaż krajowa spadła o 3,5 proc. w porównaniu do pierwszej połowy 2022 roku, do 3,4 mld litrów. Pozostałe 18 proc., czyli 757,5 mln litrów sprzedano bez podatku (jako eksport oraz jako tzw. napoje krajowe). To o 0,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Z tego 404,0 mln litrów (-0,4 proc.) trafiło do krajów UE, 347,9 mln litrów (-0,2 proc.) do krajów spoza UE, a 5,6 mln litrów (+3,7 proc.) trafiło bezpłatnie jako napój do domu dla pracowników browarów.

W pierwszym półroczu spadła również sprzedaż miksów piwnych – piwa z dodatkiem lemoniady, coli, soków owocowych i innych dodatków bezalkoholowych. W porównaniu do I półrocza 2022 roku sprzedano ich o 8,6 proc. mniej. Przy 211,1 milionach litrów stanowiły one jednak tylko 5,0 proc. całkowitej sprzedaży piwa.