W pierwszym półroczu 2023 roku sprzedaż piwa spadła o 2,9 proc., czyli o 127,8 mln litrów w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Jak podaje również Federalny Urząd Statystyczny (Destatis), browary i hurtownie piwa z siedzibą w Niemczech sprzedały w pierwszej połowie 2023 roku około 4,2 miliarda litrów piwa. Po niewielkim wzroście w 2022 roku w porównaniu do roku pandemicznego 2021, spadają wyniki sprzedaży. Dane nie uwzględniają piw bezalkoholowych i napojów słodowych oraz piwa importowanego z krajów spoza Unii Europejskiej.
W miesięcznych danych dotyczących sprzedaży piwa występuje uderzająca sezonowość. Równie wyraźnie, jak sprzedaż piwa wzrasta w miesiącach wiosenno-letnich, tak jesienią i zimą ponownie spada. Widoczny jest również długoterminowy trend: roczna sprzedaż piwa w Niemczech od dłuższego czasu systematycznie spada. W I półroczu 2023 r. była o 12,2 proc. niższa niż dziesięć lat wcześniej (I półrocze 2014 r.: 4,8 mld litrów).
Czytaj więcej
Ukraiński Nemiroff pozwał rosyjską fabrykę wódki Penza. Rosjanie wciąż produkują wódkę pod ukraińską marką, pomimo że po agresji na Ukrainę Nemiroff cofnął im licencję.
82 proc. całej sprzedaży piwa było przeznaczone do konsumpcji krajowej i było opodatkowane. Sprzedaż krajowa spadła o 3,5 proc. w porównaniu do pierwszej połowy 2022 roku, do 3,4 mld litrów. Pozostałe 18 proc., czyli 757,5 mln litrów sprzedano bez podatku (jako eksport oraz jako tzw. napoje krajowe). To o 0,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Z tego 404,0 mln litrów (-0,4 proc.) trafiło do krajów UE, 347,9 mln litrów (-0,2 proc.) do krajów spoza UE, a 5,6 mln litrów (+3,7 proc.) trafiło bezpłatnie jako napój do domu dla pracowników browarów.
W pierwszym półroczu spadła również sprzedaż miksów piwnych – piwa z dodatkiem lemoniady, coli, soków owocowych i innych dodatków bezalkoholowych. W porównaniu do I półrocza 2022 roku sprzedano ich o 8,6 proc. mniej. Przy 211,1 milionach litrów stanowiły one jednak tylko 5,0 proc. całkowitej sprzedaży piwa.