Eksport ratunkiem dla polskiej wódki

Nawet o 2 proc. może zmaleć w tym roku sprzedaż wódki w Polsce. Szansą na rozwój branży jest zagranica, ale sprzedaż tam ostatnio wyhamowała.

Aktualizacja: 24.02.2016 17:29 Publikacja: 24.02.2016 13:28

Eksport ratunkiem dla polskiej wódki

Foto: Bloomberg

- Jeżeli sytuacja ekonomiczna w Polsce się gwałtownie nie zmieni, to sprzedaż wódki może w tym roku zmaleć od 1 do 2 proc., czyli zanotuje ona mniejszy spadek niż w 2015 roku – powiedział Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy podczas środowej konferencji prasowej.

W 2015 roku, jak szacuje branża, sprzedaż detaliczna wódki w Polsce, mogła zmaleć o 3 proc. W sumie popyt na napoje spirytusowe, poszedł w dół o 2 proc.

Producenci wódki w Polsce spodziewają się, że w kolejnych latach rynek wódki będzie nadal się kurczył. Tempo spadku może być zbliżonego do tegorocznego.

Dlatego duże szanse na rozwój widzą w eksporcie. Ten jednak w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku zmniejszył się o 4,6 proc., do 36,25 mln litrów. Wzrost wartości eksportu o 2,1 proc., do 127,3 mln euro, do którego wówczas doszło, miał związek głównie ze wzrostem cen. Średnio poszły one w górę o 8 proc.

Branża liczy na przełamanie negatywnego trendu w eksporcie już w tym roku. O spektakularne efekty nie będzie jednak łatwo w krótkim czasie.

- Chcielibyśmy, aby przynajmniej połowa krajowej produkcji wódki była wysyłana w świat (teraz eksport nie przekracza 20 proc. - red.) – zaznacza Andrzej Szumowski, przewodniczący rady głównej ZP PPS, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka oraz wiceprezes spółki Wyborowa Pernod Ricard Polska.

– Do tego potrzebne są jednak wsparcie administracji państwowej i przyjazne otoczenie regulacyjne w kraju – dodaje.

Powód? Promocja za granicą wymaga dużych nakładów, a w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2015 r. inwestycje branży spirytusowej zmalały o 30 proc.

Producenci wciąż odczuwają skutki podwyżki akcyzy na wyroby spirytusowe o 15 proc., do której doszło 1 stycznia 2014 roku. Przez nią podatki stanowią dziś ok. 60 proc. ceny detalicznej napojów spirytusowych. Co więcej Polska ma najwyższą stawkę akcyzy w regionie. To sprzyja wzrostowi szarej strefy, która według różnych szacunków sięga od 12 do 20 proc.

Obawy producentów budzą pomysły m.in. dotyczące zredukowania liczby punktów sprzedaży z mocnym alkoholem i godzin ich otwarcia oraz wzmocnienie się presji cenowej związane z wprowadzeniem podatku obrotowego od handlu detalicznego.

Branża pracuje nad nową strategią społecznej odpowiedzialności na lata 2017-2020. Zamierza ją ogłosić w czwartym kwartale 2016 r. Poprzednia, której jednym z elementów była akcja „Piłeś? Nie jedź" dobiega końca w tym roku.

– Prowadzimy konsultacje społeczne. Z przeprowadzonych przez nas ankiet wynika m.in., że Polacy nie mają świadomości, że każdy rodzaj napojów alkoholowych zawiera ten sam alkohol etylowy. Dlatego potrzebne są akcje edukacyjne i nie ma potrzeby, aby różne typy alkoholi traktować w inaczej w kontekście prawnym – zaznacza Aneta Jóźwicka, przewodnicząca komitetu ds. społecznej odpowiedzialności ZP PPS, reprezentująca firmę Diageo Polska.

Tymczasem, jak przypominają producenci wódki, w Polsce można reklamować jedynie piwo. Natomiast udział akcyzy w cenie detalicznej produktu browarów to 16 proc. W przypadku win udział ten jest jeszcze mniejszy i nie przekracza 7 proc.

- Jeżeli sytuacja ekonomiczna w Polsce się gwałtownie nie zmieni, to sprzedaż wódki może w tym roku zmaleć od 1 do 2 proc., czyli zanotuje ona mniejszy spadek niż w 2015 roku – powiedział Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy podczas środowej konferencji prasowej.

W 2015 roku, jak szacuje branża, sprzedaż detaliczna wódki w Polsce, mogła zmaleć o 3 proc. W sumie popyt na napoje spirytusowe, poszedł w dół o 2 proc.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
2 mln butelek wody Perrier zniszczone. Wstydliwy problem Nestlé
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił