Rzeź wegańskich produktów. Producenci wycofują je z półek

W Wielkiej Brytanii rynek wegańskich alternatyw zachowuje się, jak przekłuta bańka. Znane marki wycofują nieopłacalne produkty z półek.

Publikacja: 23.05.2023 13:34

Beyond Meat

Beyond Meat

Foto: Bloomberg

Jeszcze w 2019 roku jedna czwarta nowo wprowadzanych na rynek produktów spożywczych oznaczona była jako wegańska. Coraz więcej firm prześcigało się wówczas w próbach wejścia na rynek produktów roślinnych i przyciągnięcia portfeli wegan. Perspektywy rynku wydawały się podówczas więcej niż zachęcające, a większość analityków kreśliła perspektywy stabilnego i szybkiego wzrostu popularności wegańskich alternatyw dla tradycyjnych produktów.

Obecnie jednak w brytyjskich sklepach marki znikają z półek. Wycofanie marek Garden Gourmet i Wunda z rynku Zjednoczonego Królestwa ogłosił koncern Nestlé. Okazało się, że w Wielkiej Brytanii nie opłaca się mu sprzedawać swoich roślinnych alternatyw. Podobną decyzję ogłosiła należąca do Coca-Coli marka Innocent Drinks, której wyniki sprzedaży były tak rozczarowujące, że zaprzestała produkcji roślinnych napojów z kokosa, migdałów i orzechów laskowych. Producent roślinnych zamienników kiełbas, firma Heck, poinformowała zaś, że zmniejsza swój asortyment z 10 rodzajów produktów do dwóch. Szwedzka marka Oatly z kolei wycofuje z brytyjskiego rynku swoje wegańskie lody w pudełkach.

Czytaj więcej

Ludzie oszczędzają na wszystkim, także na dietach

Ochłodzenie na rynku wegańskich produktów potwierdzają dane firmy badania opinii publicznej i rynku NIQ (dawniej NielsenIQ), z których wynika, ze nawet w czasie "Veganuary" sprzedaż schłodzonych alternatyw dla mięsa spadła o 16,8 proc. w porównaniu do stycznia 2022, a mrożonych o 13,5 proc. Tylko zamienniki mleka odnotowały niewielki wzrost.

- Była gorączka złota, po której nastąpiła rzeź. Na półce było za dużo produktów w stosunku do wielkości sprzedaży – powiedział „The Guardian” Hamish Renton, dyrektor HRA Global, firmy konsultingowej specjalizującej się w rynku spożywczym. Renton nie ma jednak jednak wątpliwości, że ta „rzeź” jest przy tym korektą, a nie całkowitym załamaniem rynku. Do tego oferta dla wegan nadal jest w Zjednoczonym Królestwie szeroka.

- Prawdziwy rynek nie jest tak duży, jak niektórzy mieli nadzieję – uważa z kolei Clive Black, analityk w grupie inwestycyjnej Shore Capital. - Będzie kilku zwycięzców, ale liczby będą stosunkowo niewielkie, ponieważ przeszliśmy przez bańkę – dodaje Clive Black.

Czytaj więcej

Polacy coraz częściej sięgają po roślinne zamienniki mięsa i mleka. Nowy rekord

Obecnie odsetek wegan w Wielkiej Brytanii szacuje się na około 1 do 2 procent populacji czyli minimum około 700 tys. osób. Marki, by naprawdę podbić rynek na szeroką skalę muszą zyskać popularność nie tylko wśród wegan, ale także wśród konsumentów, którzy ograniczają mięso i nabiał. Tymczasem jednak brytyjscy konsumenci mocniej trzymają się za portfele z powodu kryzysu kosztów utrzymania, a produkty wegańskie są najczęściej droższe niż ich tradycyjne odpowiedniki. To sprawia, że nawet ci konsumenci, którzy chętnie od czasu do czasu wymieniali mięso na roślinne zamienniki są mniej skłonni do wydawania na nie pieniędzy.

Trend nie ogranicza się tylko do Wielkiej Brytanii. W USA rynek alternatyw mięsa określa się jako znajdujący się w stagnacji, a akcje Beyond Meat dołują na poziomie 11 dolarów, głęboko na dnie w porównaniu do kursu otwarcia w 2019 na poziomie 230 dolarów za akcję.

Nadal jednak świetnie się sprzedają na świecie choćby roślinne zamienniki mleka. Marka Oatly chwali się, ze w ostatnich latach odnotowuje znaczący wzrost swoich owsianych napojów, a globalne przychody wzrosły o 18 proc. w pierwszym kwartale 2023.

Jeszcze w 2019 roku jedna czwarta nowo wprowadzanych na rynek produktów spożywczych oznaczona była jako wegańska. Coraz więcej firm prześcigało się wówczas w próbach wejścia na rynek produktów roślinnych i przyciągnięcia portfeli wegan. Perspektywy rynku wydawały się podówczas więcej niż zachęcające, a większość analityków kreśliła perspektywy stabilnego i szybkiego wzrostu popularności wegańskich alternatyw dla tradycyjnych produktów.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”