Roślinne mięso i mleko hitem w Polsce

Produkty alternatywne wobec zwierzęcych podbijają sklepy. To już 10 proc. rynku mleka i 15 proc. paczkowanego mięsa. Ceny są coraz bliższe wyrównania, więc coraz więcej konsumentów zmienia nawyki i sięga po nowości.

Publikacja: 03.04.2023 14:49

Roślinne mięso i mleko hitem w Polsce

Foto: Adobe Stock

Jeszcze kilka lat temu roślinne alternatywy dla produktów zwierzęcych przyjmowane były jako ciekawostka, która szybko zniknie z rynku. Teraz ich potencjał rośnie. Do tego stopnia, że producenci chcieli nawet odebrać im prawo do używania nazw zarezerwowanych dla produktów mięsnych, co się nie udało. Za to w przypadku roślinnego nabiału producenci nie mogą nazywać go mlekiem lub serem.

Czytaj więcej

Mięso drożeje mocniej niż jego zamienniki z roślin

Sprzedaż mocno rośnie i zbliża się do 1 mld zł - wynika z raportu międzynarodowej organizacji Good Food Institute Europe (GFI Europe), która przeanalizowała dane NielsenIQ. Sprzedaż roślinnego mleka oraz serów wzrosła w ostatnim roku aż o 17 proc. Roślinne mięso uzyskało w Polsce udział ok. 15 proc. całego rynku mięsa paczkowanego w 2022 r., osiągając sprzedaż o wartości 176 milionów złotych.

Roślinne mleko to już 10 proc. sprzedaży całej kategorii mleka. Ilościowa sprzedaż mleka roślinnego wzrosła o 39 proc. między 2020 a 2022 r. W tym samym okresie ilościowa sprzedaż mleka zwierzęcego spadła o 1 proc. Średnia cena mleka roślinnego spadła o 3 proc. w zeszłym roku, podczas gdy w skutek inflacji cena mleka tradycyjnego wzrosła o 27 proc.

Czytaj więcej

Co można nazwać mlekiem. Nowe wytyczne FDA

Ilościowa sprzedaż roślinnych serów wzrosła o 19 proc. w 2022 roku, podczas gdy ilościowa sprzedaż serów tradycyjnych w tym samym czasie wzrosła o 4 proc. To kolejna kategoria, która łagodnie przetrwała zeszłoroczny wzrost cen. W przypadku serów roślinnych ceny spadły o 1 proc., podczas gdy cena tradycyjnych serów wzrosła o 20 proc.

- Z roku na rok coraz więcej Polaków świadomie decyduje się na ograniczanie mięsa i nabiału, nie tylko aby zadbać o swoje zdrowie, ale również zdrowie planety oraz dobrostan zwierząt - mówi Patrycja Homa, prezeska Fundacji ProVeg. - Tym bardziej ważne jest, aby polskie władze również dostrzegły wagę tego zjawiska i rozpoczęły działania wspierające rozwój całego sektora żywności pochodzenia roślinnego, w tym roślinnych alternatyw - dodaje.

Sprzedaż roślinnych jogurtów wzrosła o 105 proc. między 2020 a 2022 r. - niemal czterokrotnie więcej niż jogurtów odzwierzęcych. Również ta kategoria odnotowała mniejszy wzrost cen niż ich odzwierzęcy odpowiednik. Roślinne desery odnotowały wzrost sprzedaży o 105 proc. w analogicznym okresie i osiągnęły wartość 45,9 mln złotych w 2022 roku.

Czytaj więcej

Blisko co drugi Polak próbował przestać jeść mięso

Dane są częścią analizy GFI Europe pochodzącej z 13 europejskich krajów, w których sprzedaż roślinnych alternatyw wzrosła średnio o 22 proc. od 2020 roku i osiągnęła łączną wartość 5,7 mld euro.

- Dane ujawniają skalę i dynamikę wzrostu roślinnych alternatyw w Polsce oraz potwierdzają, że firmy powinny stale rozwijać nowe, lepsze produkty, aby zaspokoić rosnący popyt - mówi Carlotte Lucas, manager w GFI Europe.

Jeszcze kilka lat temu roślinne alternatywy dla produktów zwierzęcych przyjmowane były jako ciekawostka, która szybko zniknie z rynku. Teraz ich potencjał rośnie. Do tego stopnia, że producenci chcieli nawet odebrać im prawo do używania nazw zarezerwowanych dla produktów mięsnych, co się nie udało. Za to w przypadku roślinnego nabiału producenci nie mogą nazywać go mlekiem lub serem.

Sprzedaż mocno rośnie i zbliża się do 1 mld zł - wynika z raportu międzynarodowej organizacji Good Food Institute Europe (GFI Europe), która przeanalizowała dane NielsenIQ. Sprzedaż roślinnego mleka oraz serów wzrosła w ostatnim roku aż o 17 proc. Roślinne mięso uzyskało w Polsce udział ok. 15 proc. całego rynku mięsa paczkowanego w 2022 r., osiągając sprzedaż o wartości 176 milionów złotych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Przemysł spożywczy
Whisky, która powstała za czasów królowej Wiktorii trafi na aukcję
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Przemysł spożywczy
Palikot zaproponował spłatę wierzycieli Manufaktury
Przemysł spożywczy
Mleczarze Polski i Ukrainy chcą handlu bez ograniczeń politycznych
Przemysł spożywczy
Karolina Zajezierska: Chleb nie potanieje, ale możliwa stabilizacja cen
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Przemysł spożywczy
Jedyny majonez z takim świętem. Dzień najsłynniejszego polskiego majonezu
Przemysł spożywczy
Danone inwestuje 230 mln zł w zakład produkcyjny w Opolu