Roślinne mięso i mleko hitem w Polsce

Produkty alternatywne wobec zwierzęcych podbijają sklepy. To już 10 proc. rynku mleka i 15 proc. paczkowanego mięsa. Ceny są coraz bliższe wyrównania, więc coraz więcej konsumentów zmienia nawyki i sięga po nowości.

Publikacja: 03.04.2023 14:49

Roślinne mięso i mleko hitem w Polsce

Foto: Adobe Stock

Jeszcze kilka lat temu roślinne alternatywy dla produktów zwierzęcych przyjmowane były jako ciekawostka, która szybko zniknie z rynku. Teraz ich potencjał rośnie. Do tego stopnia, że producenci chcieli nawet odebrać im prawo do używania nazw zarezerwowanych dla produktów mięsnych, co się nie udało. Za to w przypadku roślinnego nabiału producenci nie mogą nazywać go mlekiem lub serem.

Czytaj więcej

Mięso drożeje mocniej niż jego zamienniki z roślin

Sprzedaż mocno rośnie i zbliża się do 1 mld zł - wynika z raportu międzynarodowej organizacji Good Food Institute Europe (GFI Europe), która przeanalizowała dane NielsenIQ. Sprzedaż roślinnego mleka oraz serów wzrosła w ostatnim roku aż o 17 proc. Roślinne mięso uzyskało w Polsce udział ok. 15 proc. całego rynku mięsa paczkowanego w 2022 r., osiągając sprzedaż o wartości 176 milionów złotych.

Roślinne mleko to już 10 proc. sprzedaży całej kategorii mleka. Ilościowa sprzedaż mleka roślinnego wzrosła o 39 proc. między 2020 a 2022 r. W tym samym okresie ilościowa sprzedaż mleka zwierzęcego spadła o 1 proc. Średnia cena mleka roślinnego spadła o 3 proc. w zeszłym roku, podczas gdy w skutek inflacji cena mleka tradycyjnego wzrosła o 27 proc.

Czytaj więcej

Co można nazwać mlekiem. Nowe wytyczne FDA

Ilościowa sprzedaż roślinnych serów wzrosła o 19 proc. w 2022 roku, podczas gdy ilościowa sprzedaż serów tradycyjnych w tym samym czasie wzrosła o 4 proc. To kolejna kategoria, która łagodnie przetrwała zeszłoroczny wzrost cen. W przypadku serów roślinnych ceny spadły o 1 proc., podczas gdy cena tradycyjnych serów wzrosła o 20 proc.

- Z roku na rok coraz więcej Polaków świadomie decyduje się na ograniczanie mięsa i nabiału, nie tylko aby zadbać o swoje zdrowie, ale również zdrowie planety oraz dobrostan zwierząt - mówi Patrycja Homa, prezeska Fundacji ProVeg. - Tym bardziej ważne jest, aby polskie władze również dostrzegły wagę tego zjawiska i rozpoczęły działania wspierające rozwój całego sektora żywności pochodzenia roślinnego, w tym roślinnych alternatyw - dodaje.

Sprzedaż roślinnych jogurtów wzrosła o 105 proc. między 2020 a 2022 r. - niemal czterokrotnie więcej niż jogurtów odzwierzęcych. Również ta kategoria odnotowała mniejszy wzrost cen niż ich odzwierzęcy odpowiednik. Roślinne desery odnotowały wzrost sprzedaży o 105 proc. w analogicznym okresie i osiągnęły wartość 45,9 mln złotych w 2022 roku.

Czytaj więcej

Blisko co drugi Polak próbował przestać jeść mięso

Dane są częścią analizy GFI Europe pochodzącej z 13 europejskich krajów, w których sprzedaż roślinnych alternatyw wzrosła średnio o 22 proc. od 2020 roku i osiągnęła łączną wartość 5,7 mld euro.

- Dane ujawniają skalę i dynamikę wzrostu roślinnych alternatyw w Polsce oraz potwierdzają, że firmy powinny stale rozwijać nowe, lepsze produkty, aby zaspokoić rosnący popyt - mówi Carlotte Lucas, manager w GFI Europe.

Jeszcze kilka lat temu roślinne alternatywy dla produktów zwierzęcych przyjmowane były jako ciekawostka, która szybko zniknie z rynku. Teraz ich potencjał rośnie. Do tego stopnia, że producenci chcieli nawet odebrać im prawo do używania nazw zarezerwowanych dla produktów mięsnych, co się nie udało. Za to w przypadku roślinnego nabiału producenci nie mogą nazywać go mlekiem lub serem.

Sprzedaż mocno rośnie i zbliża się do 1 mld zł - wynika z raportu międzynarodowej organizacji Good Food Institute Europe (GFI Europe), która przeanalizowała dane NielsenIQ. Sprzedaż roślinnego mleka oraz serów wzrosła w ostatnim roku aż o 17 proc. Roślinne mięso uzyskało w Polsce udział ok. 15 proc. całego rynku mięsa paczkowanego w 2022 r., osiągając sprzedaż o wartości 176 milionów złotych.

Przemysł spożywczy
Królewiec wprowadza kartki na żywność, ale nie dla wszystkich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Przemysł spożywczy
Upadła Manufaktura Piwa Wódki i Wina. Palikot w areszcie. Czy to początek końca?
Przemysł spożywczy
Czeczen właścicielem aktywów Danone w Rosji. Jest odznaczony „Orderem Kadyrowa”
Przemysł spożywczy
Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Przemysł spożywczy
Święta, święta i… do kosza. Wyrzucamy 1,6 kg świątecznego jedzenia na osobę