Ten rok zapowiada się na kolejny, w którym diety roślinne będą nadal podbijały rynek. Jak wynika z badań Insight Lab dla Pyszne.pl zdecydowana większość Polaków, bo aż 77 proc., zamierza w 2023 roku spróbować zmodyfikować swoje przyzwyczajenia. Do przeformatowania złych nawyków i wytrwania w noworocznych postanowieniach, 59 proc. motywuje lepsze samopoczucie, a 38 proc. poczucie bycia zdrowym.

Ci, którzy w nowym roku planują lepiej i zdrowiej jeść, najczęściej zamierzają ograniczyć w swoich dietach mięso.

Jeszcze w 2014 r. tylko 1 proc. Polaków deklarował się jako wegetarianin według badania CBOS, a w 2019 r. było to już ok. 8 proc. Obecnie już 44 proc. Polaków w wieku 15–29 lat deklaruje zmniejszenie ilości spożywanego mięsa zgodnie z raportem Fundacji im. Heinricha Bölla w Warszawie oraz Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju „Atlas Mięsa”. Potwierdzają to także dane Glovo. Polska znalazła się, obok Hiszpanii i Włoch, wśród krajów z największą liczbą zamówień potraw wegetariańskich. Co więcej, cała kategoria tych dań wzrosła rok do roku o 57 proc.

Czytaj więcej

Ferie zimowe 2023 tuż, tuż. To dobra okazja na wykorzystanie bonów turystycznych

Nie bez przyczyny od kilku lat na świecie coraz popularniejsza staje się styczniowa akcja Veganuary, której nazwa powstała z połączenia słów vegan i January (ang. „styczeń”). Promuje ona przechodzenie na dietę roślinną, właśnie w ramach noworocznego postanowienia.

– Chcemy wspierać i promować inicjatywy, które mają pozytywny wpływ na naszą planetę i nas samych, dlatego już po raz trzeci dołączamy do akcji Veganuary. Naszą rolę widzimy przede wszystkim w zapewnianiu naszym klientom szerokiego wyboru i budowaniu świadomości zalet diety roślinnej – współpracujemy z 13 tysiącami restauracji w całej Polsce – nasi klienci mogą liczyć na specjalne rabaty na dania bezmięsne oraz merytoryczne komentarze, które mogą pomóc wytrwać w styczniowym wyzwaniu – mówi Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl.

Zmiana nawyków żywieniowych niekiedy może okazać się wyzwaniem. Jak pokazują badania Insight Lab, pierwsze trudności związane z przejściem na dietę roślinną, pojawiają się najczęściej po dwóch pierwszych tygodniach. Najwięcej osób, bo aż 41 proc., po prostu tęskni wtedy za smakiem kotleta, a 36 proc. przyznaje, że to trudniejsze, niż myśleli.

W 2022 r. Glovo dostarczyło najwięcej dań wegetariańskich w Warszawie. Stolica Polski w wielu międzynarodowych rankingach zajmuje wysokie miejsca pod względem popularności wegetarianizmu. Jednocześnie, Białystok odnotował najszybszy, ponad 300 proc. wzrost liczby zamówień opcji wegetariańskich. W przyszłości możemy się zatem spodziewać, że pozostałe miasta będą gonić pod tym względem Warszawę.