Ten rok zapowiada się na kolejny, w którym diety roślinne będą nadal podbijały rynek. Jak wynika z badań Insight Lab dla Pyszne.pl zdecydowana większość Polaków, bo aż 77 proc., zamierza w 2023 roku spróbować zmodyfikować swoje przyzwyczajenia. Do przeformatowania złych nawyków i wytrwania w noworocznych postanowieniach, 59 proc. motywuje lepsze samopoczucie, a 38 proc. poczucie bycia zdrowym.
Ci, którzy w nowym roku planują lepiej i zdrowiej jeść, najczęściej zamierzają ograniczyć w swoich dietach mięso.
Jeszcze w 2014 r. tylko 1 proc. Polaków deklarował się jako wegetarianin według badania CBOS, a w 2019 r. było to już ok. 8 proc. Obecnie już 44 proc. Polaków w wieku 15–29 lat deklaruje zmniejszenie ilości spożywanego mięsa zgodnie z raportem Fundacji im. Heinricha Bölla w Warszawie oraz Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju „Atlas Mięsa”. Potwierdzają to także dane Glovo. Polska znalazła się, obok Hiszpanii i Włoch, wśród krajów z największą liczbą zamówień potraw wegetariańskich. Co więcej, cała kategoria tych dań wzrosła rok do roku o 57 proc.
Czytaj więcej
Za kilka dni rozpoczyna się w Polsce pierwsza tura ferii zimowych. To jedna z ostatnich okazji na wykorzystanie bonów turystycznych, które z końcem marca 2023 r. tracą ważność.
Nie bez przyczyny od kilku lat na świecie coraz popularniejsza staje się styczniowa akcja Veganuary, której nazwa powstała z połączenia słów vegan i January (ang. „styczeń”). Promuje ona przechodzenie na dietę roślinną, właśnie w ramach noworocznego postanowienia.
– Chcemy wspierać i promować inicjatywy, które mają pozytywny wpływ na naszą planetę i nas samych, dlatego już po raz trzeci dołączamy do akcji Veganuary. Naszą rolę widzimy przede wszystkim w zapewnianiu naszym klientom szerokiego wyboru i budowaniu świadomości zalet diety roślinnej – współpracujemy z 13 tysiącami restauracji w całej Polsce – nasi klienci mogą liczyć na specjalne rabaty na dania bezmięsne oraz merytoryczne komentarze, które mogą pomóc wytrwać w styczniowym wyzwaniu – mówi Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl.
Zmiana nawyków żywieniowych niekiedy może okazać się wyzwaniem. Jak pokazują badania Insight Lab, pierwsze trudności związane z przejściem na dietę roślinną, pojawiają się najczęściej po dwóch pierwszych tygodniach. Najwięcej osób, bo aż 41 proc., po prostu tęskni wtedy za smakiem kotleta, a 36 proc. przyznaje, że to trudniejsze, niż myśleli.
W 2022 r. Glovo dostarczyło najwięcej dań wegetariańskich w Warszawie. Stolica Polski w wielu międzynarodowych rankingach zajmuje wysokie miejsca pod względem popularności wegetarianizmu. Jednocześnie, Białystok odnotował najszybszy, ponad 300 proc. wzrost liczby zamówień opcji wegetariańskich. W przyszłości możemy się zatem spodziewać, że pozostałe miasta będą gonić pod tym względem Warszawę.