Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, która m.in. wydłuża do końca przyszłego roku ważność starych banderol naklejonych na butelki napojów winiarskich.

Dotychczas ustawa przewidywała, że na zmianę firmy mają 12 miesięcy od daty wprowadzenia nowego wzoru.

Wejście w życie tej zmiany oznacza, że wszystkie opakowania wyrobów winiarskich, oznakowane do 31 grudnia 2021 r. banderolami o starym wzorze, mogą być sprzedawane do dnia 31 grudnia 2022 r., czyli o pół roku dłużej niż wskazywały dotychczasowe przepisy.

W drodze rozporządzenia minister finansów ma możliwość wydłużenia okresu ważności banderol o dodatkowe pół roku, rok, a w razie potrzeby - o kolejne lata.

- Monitorujemy sytuację na rynku i będziemy wnioskować o wydanie rozporządzeń wydłużających ważność banderol o starym wzorze tak długo, jak będzie taka potrzeba – mówi Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

Czytaj więcej

2022: Rok wielkiej niepewności w polskiej gospodarce

Nowe banderole będą znacznie mniejsze – ich wymiary to jedynie 50 mm ×16 mm, a producenci i importerzy wybiorą jedno z kilku przedstawionych w rozporządzeniu miejsc aplikacji. Będą mogły być naklejone na szyjcie w kształt litery „I” lub odwróconej litery „L”, bądź na korpusie butelki w pobliżu kontretykiety (tylnej etykiety). Producenci sami zdecydują, który ze sposobów jest dla nich najbardziej odpowiedni – ze względu na kwestie techniczne związane z samym naklejaniem bądź wizualne, takie jak kształt butelki czy jej design.

Banderole aktualnie umieszczane na winach to bardzo duże paski papieru (wymiary 160 mm x 16 mm dla butelek powyżej 0,5l i wymiary 110mm x 14 mm dla butelek małych tj. do 0,5l włącznie), naklejane na szyjce butelki z obu stron i od góry (w kształt odwróconej litery U).