Rośnie liczba kawiarni w w Polsce

Polacy coraz chętniej odwiedzają kawiarnie. Miłośników małej czarnej będzie przybywać, także w mniejszych miastach.

Aktualizacja: 24.02.2015 07:53 Publikacja: 23.02.2015 21:00

Polacy coraz chętniej piją cafe latte i espresso w kawiarniach. Liczba miłośników małej czarnej będz

Polacy coraz chętniej piją cafe latte i espresso w kawiarniach. Liczba miłośników małej czarnej będzie przybywać, także w mniejszych miastach.

Foto: Fotorzepa

– Przyspieszamy ekspansję na rynku polskim – mówi „Rzeczpospolitej" Andrzej Jackiewicz, dyrektor zarządzający CHI Polska, operator kawiarni Costa Coffee i coffeeheaven.

W roku finansowym, który zacznie się 1 marca 2015 r., firma zamierza otworzyć w naszym kraju sześć, siedem lokali. Ale – jak zaznacza Andrzej Jackiewicz – to plan minimum i rozgrzewka przed bardziej ambitnymi planami.

– Od roku 2016/2017 będziemy otwierać co najmniej dziesięć kawiarni rocznie – zaznacza dyrektor CHI Polska.

Luksus w filiżance

Brytyjska grupa Whitbread, właściciel marki Costa Coffee, nie szczędzi wydatków na inwestycje w Polsce, ponieważ jesteśmy dla niej jednym z kluczowych rynków. Ma nad Wisłą już 106 lokali, co daje jej pozycję lidera wśród kawiarni sieciowych. W Europie z ponad 1,8 tys. kawiarni wyprzedza nas tylko Wielka Brytania. Na świecie zajmujemy czwartą pozycję za Chinami (340 lokali) oraz Indiami (110 punktów).

Polska jest tym bardziej atrakcyjna, że potencjał rynku kawiarnianego jest u nas nadal duży. Firma badawcza Euromonitor International prognozuje, że w 2015 roku wydamy w lokalach – i to tylko tych, w których kawa ma największy udział w obrotach – 490 mln zł. Kwota ta będzie o 4,8 proc. wyższa niż przed rokiem.

Jeszcze bardziej udany dla kawiarni może być 2016 r. Zdaniem Euromonitora ich przychody zwiększą się wtedy o 5,5 proc. i zbliżą się do 517 mln zł.

Dalszego rozwoju rynku kawiarnianego spodziewa się też Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa PwC.

– Bogacenie się społeczeństwa powoduje, że coraz większa część dochodów gospodarstw domowych jest przeznaczana na wydatki luksusowe. Z drugiej strony spędzanie czasu w kawiarniach jest modą stopniowo przekształcającą się w utrwalony nawyk konsumencki – mówi ekspert PwC.

Andrzej Jackiewicz zwraca uwagę, że z roku na rok odsetek regularnie odwiedzających kawiarnie sieciowe zwiększa się o 2–3 pkt proc. i ten trend może się utrzymać jeszcze co najmniej kilka lat. W ciągu ostatniego roku 53 proc. Polaków odwiedzających kawiarnie robiło to przynajmniej raz w miesiącu.

Średnio w czasie jednej wizyty w kawiarni Polak wydaje 20 zł. Dla porównania w Wielkiej Brytanii kwota ta jest zaledwie o ok. 5 zł wyższa.

– Polacy bogacą się i coraz chętniej jedzą i piją poza domem. Wizytom w kawiarniach sprzyja także fakt, że od dłuższego czasu utrzymują się w nich stabilne ceny – wyjaśnia szef CHI.

Niewiele też wskazuje na to, aby ceny miały poszybować w górę w najbliższym czasie.

– Niewykluczone, że jeżeli kawa arabica będzie nadal drożała tak, jak w ostatnich miesiącach, to konieczne będą podwyżki. My ich jednak na razie nie planujemy – zaznacza Andrzej Jackiewicz.

Do tej pory kawiarnie sieciowe rozwijały się głównie w największych miastach. Dla przykładu niemal połowa lokali CHI przypada na Warszawę.

– Nadal widzimy duży potencjał w Warszawie, Wrocławiu czy Krakowie. Tym bardziej że osoby mieszkające na obrzeżach dużych miast chcą coraz częściej zjeść i wypić coś dobrego nie tylko w centrum miasta, miejscu pracy czy w galeriach handlowych, ale też w pobliżu swojego domu – wyjaśnia szef CHI Polska.

Konkurencja nie śpi

Jednak CHI chce umocnić swoją pozycję także w miastach liczących około 100 tys. mieszkańców. W planach ma nowy model lokalu, dostosowany do mniejszych miejscowości.

W CHI wierzą, że otwieranie kawiarni poza największymi miastami pozwoli im zwiększyć przewagę nad głównymi konkurentami. Rywale nie zamierzają jednak pozostać w tyle.

Nowych otwarć nie wyklucza w Polsce amerykańska sieć Starbucks (ma u nas 37 lokali).

– Planowane są otwarcia kolejnych lokali tam, gdzie działa Amrest Coffee, czyli w Polsce, Czechach i na Węgrzech – zaznacza Magdalena Jurdziak, menedżer ds. marketingu Starbucks na Europę Środkowo-Wschodnią. – Z uwagą obserwuję rozwijający się rynek kawiarni sieciowych w Polsce i zwiększające się zapotrzebowanie na miejsca, w których mogą wypić wysokiej jakości kawę, spotkać się w celach towarzyskich lub biznesowych.

Pozycję na rynku zamierza umocnić również polska firma Grycan – Lody od Pokoleń. Jej specjalnością są lody, ale – jak zaznacza – we wszystkich swoich lodziarniach serwuje także kawę. Sprowadza ją z Włoch.

Dziś pod marką Grycan działają 124 lokale. W najbliższych miesiącach mają powstać kolejne w Warszawie, Elblągu, Lublinie i Jeleniej Górze.

Wszystkie nowo powstające kawiarnie CHI działają pod marką Costa Coffee. Na przełomie października i listopada 2015 r. mają tak nazywać się już wszystkie lokale zarządzane przez tę firmę, a marka coffeeheaven zniknie z rynku.

Przekształcanie kawiarni coffeeheaven w Costa Coffee zaczęło się w ubiegłym roku od Warszawy.

– Rebranding w naszym przypadku to nie jest zmiana tylko szyldu, ale wielopłaszczyznowy proces – wyjaśnia. Gruntownie przebudowujemy każdą kawiarnię, wprowadzamy nową mieszankę kawy, rozszerzamy menu. W lutym br. zakończymy rebranding kawiarni w Warszawie i Łodzi, a następnie zaczniemy wprowadzać zmiany w kolejnych miastach – zapowiada szef CHI.

W polskich domach króluje kawa w kapsułkach

Polacy odwiedzający kawiarnie najchętniej zamawiają latte oraz cappuccino. Kawy tego typu coraz częściej przyrządzane są także w naszych domach. To zasługa rosnącej sprzedaży ekspresów do kawy. Na modzie na urządzenia do profesjonalnego przygotowywania małej czarnej korzystają głównie ekspresy na kapsułki. W 2014 r. przypadało na nie niemal 27 proc. z około 350 tys. zakupionych przez nas ekspresów do kawy (wydaliśmy na nie ponad 260 mln zł). Dwa lata temu udziały ekspresów kapsułkowych wynosiły 22 proc. Na popularności zyskują w Polsce zautomatyzowane ekspresy wyposażone w młynki. W efekcie rośnie popyt na kawę ziarnistą. Według firmy badawczej Nielsen od lipca 2013 r. do lipca 2014 r. jej sprzedaż urosła o ok. 24 proc.

Nowe trendy sprawiają, że mniejszą popularnością cieszą się najpopularniejsze dotychczas kawy: rozpuszczalne i mielone. Firma badawcza Euromonitor International prognozuje, że w 2015 r. wydamy na nie w sklepach 5,4 mld zł – o 1,2 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Biorąc pod uwagę wartość rynku detalicznego kawy, Polska znajduje się w pierwszej dziesiątce europejskich rynków – wynika z danych Euromonitora. Natomiast po podzieleniu łącznych wydatków przez liczbę mieszkańców zajmujemy 19. pozycję.

– Przyspieszamy ekspansję na rynku polskim – mówi „Rzeczpospolitej" Andrzej Jackiewicz, dyrektor zarządzający CHI Polska, operator kawiarni Costa Coffee i coffeeheaven.

W roku finansowym, który zacznie się 1 marca 2015 r., firma zamierza otworzyć w naszym kraju sześć, siedem lokali. Ale – jak zaznacza Andrzej Jackiewicz – to plan minimum i rozgrzewka przed bardziej ambitnymi planami.

Pozostało 95% artykułu
Przemysł spożywczy
Królewiec wprowadza kartki na żywność, ale nie dla wszystkich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Przemysł spożywczy
Upadła Manufaktura Piwa Wódki i Wina. Palikot w areszcie. Czy to początek końca?
Przemysł spożywczy
Czeczen właścicielem aktywów Danone w Rosji. Jest odznaczony „Orderem Kadyrowa”
Przemysł spożywczy
Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Przemysł spożywczy
Święta, święta i… do kosza. Wyrzucamy 1,6 kg świątecznego jedzenia na osobę