Samorząd terytorialny i rozwój lokalny w ostatnim dwudziestoleciu często pokazywane są jako potwierdzenie sukcesu i wizytówka polskiej transformacji.
Finansowane z budżetów samorządów budowy i remonty dróg, infrastruktury technicznej, nowe tereny mieszkaniowe, nowe i rozbudowywane szkoły, obiekty kultury, rewitalizacja obiektów powojskowych i poprzemysłowych w pierwszym rzędzie wpływają na jakość życia mieszkańców i warunki funkcjonowania przedsiębiorstw. Jednak w efekcie nierównomiernego tempa rozwoju następuje wyraźne różnicowanie się potencjału polskich miast i gmin.
Brak polityki państwa w odniesieniu do miast i słabość polityki regionalnej, brak polityki wzmocnienia rozwoju rodzących się obszarów metropolitalnych sprawia, że w zależności od sprawności ekip samorządowych i posiadanych potencjałów (naturalnych, technicznych, ekonomicznych , kulturowych, instytucjonalnych i ludzkich) miasta i gminy rozwijają się nierównomiernie.
[srodtytul]Etap I: nadrabianie [/srodtytul]
Nadrabianie zaległości inwestycyjnych sprawiło, że pierwsza dekada samorządu upłynęła pod znakiem inwestowania w infrastrukturę techniczną związaną z uzbrajaniem terenów miejskich, dostępnością zewnętrzną i wewnętrzną obszarów miejskich oraz ochroną środowiska.