Staranna redakcja przepisów podatkowych odgrywa kluczową rolę przy wdrażaniu nowych rozwiązań. Niekiedy pośpiech lub chwila nieuwagi w tym względzie może prowadzić do skutków niezamierzonych przez autora przepisu, ponieważ w sądownictwie administracyjnym dominuje – całkowicie słusznie – zasada nakazująca trzymania się litery przepisu podatkowego, gdy jest on jasny na gruncie wykładni językowej. Zasada ta obowiązuje zwłaszcza wtedy, gdyby odstąpienie od litery przepisu miało pogorszyć pozycję podatnika. W naszej analizie pokażemy, do czego prowadzić może pośpiech legislacyjny na przykładzie daniny solidarnościowej –wykładnia językowa jasno wskazuje, że danina ta nie jest należna od dochodów uzyskanych w roku 2022.
Zasada dominacji wykładni językowej w prawie podatkowym
W orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego, wypracowano jasne zasady stosowania wykładni językowej, systemowej i funkcjonalnej. Zgodnie z tymi zasadami, ustalając znaczenie przepisów podatkowych należy przyznać pierwszeństwo wykładni językowej, a pozostałe rodzaje wykładni należy traktować jako subsydiarne. Zasadę pierwszeństwa wykładni językowej wyraża uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 marca 2000 r. (FPS 14/99. Stwierdzono w niej, że wykładania językowa jest punktem wyjścia dla wszelkiej wykładni prawa i zakreśla jej granice w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym. Pogląd ten rozwinięto i uzupełniono w wielu późniejszych orzeczeniach odnoszących się do wykładni prawa podatkowego.
Zasadniczo, jeśli przepis jest jasny na gruncie wykładni językowej, to nie należy zmieniać jego znaczenia w drodze innych rodzajów wykładni, zwłaszcza gdyby miało to pogorszyć pozycję podatnika. Nałożenie daniny publicznej wbrew znaczeniu językowemu przepisu byłoby bowiem, w istocie rzeczy, nałożeniem tej daniny wbrew ustawie. Jak wskazuje się w orzecznictwie sądów administracyjnych, „w przypadku przepisów stanowiących o obowiązkach podatkowych pierwszeństwo należy przyznawać wykładni dosłownej, z użyciem metody gramatycznej. Wniosek ten wzmacnia ponadto art. 217 Konstytucji RP, z którego wynika, że nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy" (wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2019 r., III SA/Wa 2144/18).
Kierując się tą zasadą należy dojść do wniosku, że polskie prawo nie przewidziało obowiązku zapłaty daniny solidarnościowej od dochodów osiągniętych w roku 2022. Więcej: obowiązek zapłaty daniny solidarnościowej nie dotyczy dochodów osiągniętych w dowolnym roku, jeśli w następnym roku 30 kwietnia przypada na sobotę lub na dzień ustawowo wolny od pracy.