Co dalej z programami motywacyjnymi?

W rezultacie realizacji programu motywacyjnego po wejściu w życie nowych przepisów, gdy podatnik faktycznie obejmie lub nabędzie akcje, to przychód z tego tytułu będzie odroczony i powstanie dopiero w momencie ich odpłatnego zbycia – piszą Joanna Świerzyńska i Katarzyna Kurzawska-Puchała.

Publikacja: 08.09.2017 09:23

Co dalej z programami motywacyjnymi?

Foto: 123RF

Z jednej strony są typowe, wprowadzane najczęściej przez międzynarodowe korporacje, programy motywacyjne oparte na przyznawaniu opcji na akcje, z drugiej – programy motywacyjne bazujące na pochodnych instrumentach finansowych. Oba budzą wiele wątpliwości w zakresie ich podatkowego traktowania na gruncie PIT. Czy nowe przepisy rozwiążą problem? A co z ostrzeżeniem szefa Krajowej Administracji Skarbowej o stosowaniu przepisów dotyczących przeciwdziałania unikaniu opodatkowania w kontekście programów motywacyjnych?

W zakresie PIT projekt nowelizacji z 6 lipca 2017 r. wprowadza m.in. definicję programu motywacyjnego. Jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1) spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułu stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście, albo

2) spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z ww. tytułów,

– w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy o PIT lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji takiej spółki.

W rezultacie, jeżeli w wyniku realizacji tak skonstruowanego programu motywacyjnego , w przypadku podatnika, który faktycznie obejmie lub nabędzie akcje, przychód z tego tytułu będzie odroczony i powstanie dopiero w momencie ich odpłatnego zbycia. Dotyczy to wyłącznie akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium UE lub EOG.

Korzyści i ograniczenia

Takie rozwiązanie jest niewątpliwie korzystne dla podatników, którzy uczestniczą w programach motywacyjnych spełniających parametry określone w projekcie ustawy, jasno wskazując na konsekwencje podatkowe związane z tym uczestnictwem. Jednocześnie proponowane zmiany legislacyjne przesądzają o tym, że omawianej preferencji nie będzie można stosować w przypadku, gdy program motywacyjny, jakkolwiek organizowany przez podmiot z UE lub EOG nie jest wprowadzany na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a innego aktu przewidzianego do implementacji tego typu rozwiązań przez prawo kraju, w którym spółka ma swoją siedzibę. Taki program nie spełni, bowiem, definicji „programu motywacyjnego" wynikającej z projektu nowelizacji. Powyższe rozwiązanie, o ile nie zostanie zmienione w toku dalszych prac legislacyjnych, należy odczytać jako pewną dyskryminację podmiotów mających siedzibę w innych niż Polska krajach UE lub EOG w przypadku, gdy wewnętrzne ustawodawstwo tych krajów przewiduje, jeżeli chodzi o przekazywania akcji własnych pracownikom, rozwiązania inne niż przyjęte w kodeksie spółek handlowych (obligatoryjna uchwała walnego zgromadzenia).

Nowelizacja PIT zakłada (proponując wprowadzenie do ustawy o PIT art. 10 ust. 4), że przychody z realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi lub z pochodnych instrumentów finansowych, uzyskane w następstwie objęcia lub nabycia tych praw jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie, są zaliczane do tego źródła przychodów, w ramach którego to świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zostało uzyskane.

Przedstawione powyżej zasady, choć niekorzystne dla podatników, wydają się nie budzić wątpliwości, jeśli realizacja praw z papierów wartościowych lub pochodnego instrumentu finansowego polega na rozliczeniu pieniężnym. W praktyce bowiem realizacja praw z papierów wartościowych lub pochodnego instrumentu finansowego, w ramach której podatnik otrzyma środki pieniężne będzie stanowić co do zasady przychód ze stosunku pracy, przychód z działalności wykonywanej osobiście, przychód z innych źródeł lub przychód z działalności gospodarczej. O ile w stosunku do trzech pierwszych źródeł przychodów zastosowanie znajdzie stawka progresywna, o tyle w przypadku zaklasyfikowania realizacji praw z papierów wartościowych lub pochodnego instrumentu finansowego do przychodów z działalności gospodarczej nadal zastosowanie znajdzie stawka w wysokości 19 proc. (jeżeli podatnik wybrał opodatkowanie uzyskiwanych dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym).

Niemniej jednak istotne problemy pojawiają się, gdy taka realizacja będzie polegała na otrzymaniu przez podatnika akcji/udziałów w ramach programów, które nie będą spełniały nowej definicji programu motywacyjnego przewidzianej w znowelizowanych przepisach ustawy o PIT. W takim bowiem przypadku w momencie realizacji prawa z papierów wartościowych lub pochodnego instrumentu finansowego (o ile pracownik faktycznie otrzyma w ramach programu prawo majątkowe, które może zostać uznane za pochodny instrument finansowy) powstanie przychód podlegający opodatkowaniu PIT zaklasyfikowany do odpowiedniego źródła przychodów. Jednocześnie taki przychód powstanie również w momencie sprzedaży akcji/udziałów, który będzie stanowił przychód z kapitałów pieniężnych.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o PIT, w takiej sytuacji, celem wyeliminowania podwójnego opodatkowania tego samego przychodu, powinien znaleźć zastosowanie przepis nowego art. 22 ust. 1 dc ustawy o PIT. I tak, jeżeli podatnik uzyskał przychód z odpłatnego zbycia lub umorzenia udziałów (akcji) albo dokonania wkładu niepieniężnego w postaci udziałów (akcji), objętych lub nabytych w wyniku realizacji praw majątkowych albo w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych lub realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych, w związku z którymi został określony przychód na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. b lub pkt 10 albo art. 18, to wartość dochodu określonego z tego tytułu powiększa koszty uzyskania przychodu.

Podwójne opodatkowanie

Analizując wskazany przepis, można dojść do wniosku, iż faktycznie eliminuje on podwójne opodatkowanie, ale wyłącznie w sytuacji, w której przychód na moment realizacji praw z papierów wartościowych lub pochodnego instrumentu finansowego został zaklasyfikowany do przychodu z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi lub do przychodu z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających lub do przychodu z praw majątkowych. Oznacza to de facto, że jeśli przychód z tytułu takiej realizacji zostanie zaklasyfikowany do przychodu ze stosunku pracy, przychodu z działalności wykonywanej osobiście, przychodu z innych źródeł lub przychodu z działalności gospodarczej, otrzymanie akcji/udziałów będzie podlegać opodatkowaniu dwukrotnie. Raz w momencie ich otrzymania, a drugi raz w momencie ich sprzedaży. Wynika to z faktu, że w świetle literalnego brzmienia wskazanego przepisu w takim przypadku nie można powiększyć kosztów podatkowych o wartość dochodu rozpoznanego na moment realizacji prawa z papierów wartościowych lub pochodnego instrumentu finansowego.

Można zakładać, iż powyższe nie było intencją ustawodawcy i przepis ten zostanie odpowiednio zmodyfikowany na dalszym etapie prac legislacyjnych.

Dodatkowo w kontekście komentowanej propozycji zmian legislacyjnych warto zastanowić się nad tym, jaki charakter mają tzw. opcje na akcje przekazywane pracownikom w ramach planów motywacyjnych, które następnie uprawniają tych ostatnich do nabycia akcji na preferencyjnych warunkach. Powyższe świadczenia są zwykle tylko niepodlegającą zbyciu obietnicą, co do możliwości nabycia w przyszłości akcji na określonych warunkach, po spełnieniu przez pracownika dodatkowych parametrów wskazanych w programie. Czy tego typu świadczenie wynikające z warunków planu, wobec braku możliwości jego zbycia, jest prawem majątkowym, które można uznać za pochodny instrument finansowy w świetle przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi? Jeżeli nie, a tak właśnie jest w opinii autorek, należałoby wskazać, że proponowane zmiany legislacyjne, o ile zostaną przyjęte w aktualnym kształcie, nie rozwieją wątpliwości, co do momentu i źródła przychodu powstającego u podatników uczestniczących w planach motywacyjnych, które nie spełniają definicji „programu motywacyjnego" wynikającej ze znowelizowanych regulacji.

Joanna Świerzyńska, Partner w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte

Katarzyna Kurzawska-Puchała, starszy menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte

Z jednej strony są typowe, wprowadzane najczęściej przez międzynarodowe korporacje, programy motywacyjne oparte na przyznawaniu opcji na akcje, z drugiej – programy motywacyjne bazujące na pochodnych instrumentach finansowych. Oba budzą wiele wątpliwości w zakresie ich podatkowego traktowania na gruncie PIT. Czy nowe przepisy rozwiążą problem? A co z ostrzeżeniem szefa Krajowej Administracji Skarbowej o stosowaniu przepisów dotyczących przeciwdziałania unikaniu opodatkowania w kontekście programów motywacyjnych?

W zakresie PIT projekt nowelizacji z 6 lipca 2017 r. wprowadza m.in. definicję programu motywacyjnego. Jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo dla Ciebie
Ministerstwo wydało ważny komunikat. Chodzi o studia online
Nieruchomości
Więcej drewna i mniejsze odległości między budynkami? Zmiany w prawie budowlanym
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Podatki
Dla kogo stawka 8,5 proc. ryczałtu? Ważny wyrok NSA
ZUS
Wielki pożar centrum handlowego w Warszawie. ZUS wydał specjalny komunikat