Jeszcze jedno ułaskawienie funkcjonariuszy CBA? Jest opinia Bodnara

Prokurator Generalny Adam Bodnar wszczął z urzędu postępowania o ułaskawienie Krzysztofa B. i Grzegorza P., byłych funkcjonariuszy CBA, skazanych razem z Mariuszem Kamińskim i Maciejem Wąsikiem za nadużycia w związku z aferą gruntową.

Publikacja: 08.02.2024 19:11

Były Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar

Były Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar

Foto: PAP/Rafał Guz

Byli funkcjonariusze CBA zostali skazani w marcu 2015 r. Sąd Rejonowy w Warszawie za nadużycie uprawnień i wykorzystywanie podrobionych dokumentów przy tzw. aferze gruntowej. Sprawa trafiła do sądu II instancji, gdyż Sąd Najwyższy orzekł, że prawo łaski nie dotyczy nieprawomocnych wyroków. 

20 grudnia 2023 r. usłyszeli już prawomocne wyroki. Sąd Okręgowy w Warszawie skazał ich na rok pozbawienia wolności.  Nie przebywają w więzieniu, gdyż  złożyli do sądu wnioski o wstrzymanie wykonania kary, które czekają na rozpatrzenie.  

Prezydent Andrzej Duda zamierza także w ich przypadku ponownie skorzystać z prawa łaski, podobnie jak zrobił to 23 stycznia wobec Kamińskiego i Wąsika. Dlatego, zgodnie z procedurą, zwrócił się o wydanie opinii  do ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego. Przy czym opinia ta nie jest dla głowy państwa wiążąca.

Czytaj więcej

Prof. Sołtysiński: Refleksje na temat ułaskawienia Kamińskiego i Wąsika

Stanowisko ministra Bodnara ws. ułaskawienia nie spodoba się prezydentowi Dudzie

W czwartek Prokuratura Krajowa poinformowała, że opinia Prokuratora Generalnego jest negatywna. 

„W dniu dzisiejszym Prokurator Generalny przedstawił Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej akta główne i akta wykonawcze przedmiotowej sprawy wraz ze swoim stanowiskiem w którym wnosi o nieskorzystanie z prawa łaski. Podstawą wydania opinii było uznanie prawomocności wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie, co spowodowało, że spór co do prawidłowości i skuteczności wcześniejszego ułaskawienia przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wskazanych osób oraz spór kompetencyjny pomiędzy Sądem Najwyższym i Trybunałem Konstytucyjnym zaistniały na kanwie tej sprawy, stały się bezprzedmiotowe.” - czytamy w komunikacie.

Jak zaznaczono, Prokurator Generalny kierował się „obowiązującą w demokratycznym państwie zasadą równości wobec prawa wszystkich obywateli i dlatego uznał, że stosowanie nadzwyczajnych środków prawnych wobec osób pełniących ważne funkcje publiczne, nie może tworzyć ich uprzywilejowanej pozycji względem innych osób skazanych.”

Czytaj więcej

Wojciech Tumidalski: Gdy nie masz argumentów, mówisz „sędziokracja”

PK informuje, że na opinię Bodnara wpłynęły też „okoliczności zachodzące wobec tych skazanych, a dotyczące ich zachowania po prawomocnym wyroku, w tym zwłaszcza negowanie przez nich rozstrzygnięcia sądu.”

„Trzeba też zauważyć, że prawo łaski powinno dotyczyć osób, które co najmniej rozpoczęły odbywanie orzeczonej kary pozbawienia wolności, podczas gdy Krzysztofowi B. i Grzegorzowi P. sąd wykonawczy wstrzymał jej wykonanie.” - napisano w komunikacie.

 

Byli funkcjonariusze CBA zostali skazani w marcu 2015 r. Sąd Rejonowy w Warszawie za nadużycie uprawnień i wykorzystywanie podrobionych dokumentów przy tzw. aferze gruntowej. Sprawa trafiła do sądu II instancji, gdyż Sąd Najwyższy orzekł, że prawo łaski nie dotyczy nieprawomocnych wyroków. 

20 grudnia 2023 r. usłyszeli już prawomocne wyroki. Sąd Okręgowy w Warszawie skazał ich na rok pozbawienia wolności.  Nie przebywają w więzieniu, gdyż  złożyli do sądu wnioski o wstrzymanie wykonania kary, które czekają na rozpatrzenie.  

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?