Zawieszenie wykonania kary nie może jednak polegać wyłącznie na odstąpieniu od ukarania, lecz musi się wiązać z nałożeniem na skazanego odpowiednich obowiązków i właściwą kontrolą ich wykonywania. W przeciwnym razie prawo karne nie będzie w stanie zapewnić właściwej ochrony społeczeństwu, skoro sprawcy stać będą w obliczu sankcji o iluzorycznym charakterze. Właściwe wykonywanie probacji ma szczególne znaczenie w Polsce, gdyż kary warunkowo zawieszone stanowią u nas ponad 60 proc. wszystkich orzekanych kar, a w odniesieniu do niektórych typów przestępstw nawet ponad 90 proc. Tak duże poleganie na środkach o charakterze probacyjnym jest zresztą w Europie rzadko spotykane i tym ważniejsze jest właściwe kontrolowanie przebiegu okresu próby.
W Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich przygotowany został raport z badania wykonywania w Polsce środków probacji i readaptacji skazanych (przeprowadził je zespół pod kierunkiem dr. Janusza Zagórskiego: Marcin Mazur, Przemysław Kazimierski, Zbigniew Kuźma, Teodor Bulenda, Ryszard Musidłowski, Janina de Michelis, Małgorzata Kiryluk).
Szczegółowa analiza przepisów i danych statystycznych, akt spraw karnych, teczek dozoru i innej dokumentacji prowadzonej przez kuratorów, a także treść wypełnionych ankiet dają podstawę do daleko idących wniosków.
Ciągle brak jest właściwej liczby kuratorów zawodowych, co powoduje obciążenie ich zadaniami kuratorów społecznych (sprawują oni blisko 70 proc. dozorów orzeczonych w związku z warunkowym zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności), choć jako personel niewykwalifikowany z założenia mają jedynie wspomagać pracę kuratorów zawodowych. Taki stan rzeczy jest wysoce nieprawidłowy, zważywszy, iż dozór kuratora sądowego jest orzekany wobec sprawców poważniejszych przestępstw czy wymagających szczególnych oddziaływań i kontroli.
Ponadto obciążenie kuratorów zawodowych tak środkami probacji, jak i innymi sprawami jest bardzo nierównomierne i brak jest korelacji między liczbą i jakością zadań, jakie spoczywają na kuratorach, a ich liczbą w poszczególnych sądach. Utrzymuje się więc w tym zakresie sytuacja, jaką Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich stwierdziło w latach 2001 – 2003. Dodatkowo, zdaniem wielu kuratorów, czas, który powinien być przeznaczony na pracę ze skazanymi, w znacznym wymiarze zabierają wykonywane przez nich prace o charakterze administracyjnym i biurowym.