Reklama

Auta bez kierowców na polskich drogach. Na razie testowo

Możliwe będzie testowanie pojazdów zautomatyzowanych na krajowych drogach.

Publikacja: 10.12.2024 05:36

Auta bez kierowców na polskich drogach. Na razie testowo

Foto: Adobe Stock

Do Rządowego Centrum Legislacji trafił właśnie projekt najnowszych zmian w prawie o ruchu drogowym. Ma za zadanie dostosowanie naszych przepisów do postępującej w sektorze transportowym rewolucji technologicznej – automatyzacji funkcji kierowania i kontroli nad pojazdami. Chodzi o testowanie pojazdów (bez kierowcy) oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części na drogach publicznych.

 – W mojej ocenie nowe przepisy nie umożliwiają testów innych rodzajów pojazdów i innych technologii, chociażby takich jak truck-platooning lub pojazdy członowe (EMS). W pierwszym przypadku chodzi o możliwość jazdy pojazdów jeden za drugim w bardzo małych odległościach. Ich jazda jest automatycznie synchronizowana – mówi „Rz” Maciej Wroński ze zrzeszenia Transport i Logistyka.

Czytaj więcej

W polskim mieście pojawi się autonomiczny tramwaj

Podkreśla, że w takiej sytuacji naciśnięcie hamulca przez kierowcę pierwszego pojazdu wyzwala automatyczne hamowanie wszystkich innych pojazdów jadących w kolumnie. – I na odwrót: rozpoczęcie przyśpieszenia przez pierwszy pojazd powtarzane jest automatycznie przez wszystkie pozostałe. W drugim przypadku chodzi o testy zespołów pojazdów dłuższych, niż na to zezwala obecne prawo. Niestety, nowelizacja wciąż nie pozwoli na takie testy – dodaje.

Autonomiczne pojazdy na drogach. Gdzie to już działa

Wiele wskazuje jednak, że regulacja omawianych kwestii na poziomie ustawowym jest nadmierna. Ustawa – Prawo o ruchu drogowym i tak jest już rozbudowana do gigantycznych rozmiarów. Obejmuje już prawie 100 rodzajów zdefiniowanych pojęć i nawet sam słowniczek mógłby tworzyć odrębną ustawę. Nie mówiąc o tym, że całość ustawy nie jest już zrozumiała dla przeciętnego odbiorcy.

Reklama
Reklama

Do państw Unii Europejskiej, które są najbardziej zaawansowane we wprowadzaniu przypisów umożliwiających ruch pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych, należą Niemcy. Już w 2017 r. wprowadzono tam możliwość używania pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych na drogach publicznych. Pojazdy wyposażone w coraz bardziej zaawansowane systemy automatyzacji stopniowo dopuszcza do ruchu na swoich drogach także Wielka Brytania. W całej UE odpowiednie prawo lub praktykę wdrożono już m.in. w: Austrii, Belgii, Francji, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Łotwie, Szwecji i Włoszech. Ponadto testy przeprowadza się m.in. w Norwegii i Szwajcarii.

Etap legislacyjny: projekt w konsultacjach

Czytaj więcej

Mikołaj Małecki: Zabójstwo drogowe gorsze od ludobójstwa?
Prawo w Polsce
Prezydent Karol Nawrocki przygotował własną ustawę łańcuchową. Co zawiera?
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Zawody prawnicze
Adwokaci i radcy wykluczeni z walnych w spółdzielniach. Prezes NRA interweniuje
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i trybunały
Sąd Najwyższy obalił zasadę prawną i uderzył w europejskie trybunały
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama