Angliki: auta z kierownicą po prawej stronie legalne na polskich drogach

Urzędnik nie odmówi już rejestracji auta z kierownicą po prawej stronie, które przejdzie badanie techniczne.

Aktualizacja: 14.08.2015 08:43 Publikacja: 14.08.2015 06:45

Angliki: auta z kierownicą po prawej stronie legalne na polskich drogach

Foto: 123RF

Koniec z przekładaniem układu kierowniczego i pedałów na lewą stronę oraz wymianą całej deski rozdzielczej w autach sprowadzonych z Anglii. Samochody osobowe bez takich przeróbek będzie można zarejestrować w Polsce. W sobotę zmienią się rozporządzenia dotyczące warunków oraz badań technicznych. Nie oznacza to jednak, że auto bez modyfikacji pozytywnie przejdzie badanie w stacji diagnostycznej.

W samochodzie z kierownicą po prawej stronie muszą być zmienione przednie reflektory na dostosowane do ruchu prawostronnego. Podobnie lusterka zewnętrzne, zwłaszcza lewe, muszą zapewniać odpowiednią widoczność. Auto musi mieć też licznik kilometrów i odpowiedni prędkościomierz. Ma być umieszczony w polu widzenia kierowcy, wyskalowany w km/h albo jednocześnie w km/h i milach na godzinę. Te elementy sprawdzi diagnosta, zanim dopuści pojazd do ruchu i umożliwi rejestrację.

Koszty przeróbek

Kierowca będzie więc musiał zainwestować w przeróbki. Ile dokładnie, nie wiadomo.

– To zależy od samochodu i dostępności części. Średni koszt może wynieść ok. 1 tys. zł – mówi Marcin Barankiewicz, dyrektor biura Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.

Eksperci przyznają, że ceny modyfikacji mogą być różne. Niższe dla aut z niższej półki i najbardziej popularnych. Wyższe dla modeli, których na drogach jest nieco mniej.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, przyznaje, że ciężko jest mówić o kosztach, gdyż zależą one od wielu czynników.

– Biorąc pod uwagę nowe części, przeróbki mogą kosztować nawet kilka tysięcy złotych – mówi. Kierowców powinno ucieszyć, że mimo zwiększonych obowiązków diagnostyków za badanie techniczne zapłacą tyle samo co za auto z kierownicą po lewej stronie – 98 zł, gdy nie ma instalacji gazowej.

Marcin Barankiewicz zapewnia, że stacje diagnostyczne są już przygotowane i mają stanowiska do nowego badania: sprawdzenia widoczności w lewym lusterku.

Bez zainteresowania

Nowe regulacje mogą zwiększyć zainteresowanie używanymi autami z Wielkiej Brytanii, bo są tańsze.

– Z liczby telefonów do Izby oraz do stacji diagnostycznych można wywnioskować, że zainteresowanie jest duże – mówi Marcin Barankiewicz. Niektórzy twierdzą jednak, że będzie chwilowe.

– Dużo kierowców zdaje sobie sprawę, że wyprzedzanie takim pojazdem jest co najmniej kłopotliwe. Po zmianie przepisów zmniejszy się więc różnica cen między samochodami przystosowanymi do ruchu lewostronnego i prawostronnego. A to plus koszty pewnych modyfikacji może sprawić, że takie auta nie będą już tak atrakcyjne cenowo – mówi Jakub Faryś.

Starostwa powiatowe też nie obawiają się oblężenia wydziałów rejestracyjnych.

– Naszym zdaniem samochody z kierownicą po prawej stronie będą stanowiły znikomą liczbę – mówi Ludwik Węgrzyn, prezes Zarządu Związku Powiatów Polskich. Jego zdaniem rejestracje wszystkich pojazdów powinny więc przebiegać bez zatorów czy problemów.

Podstawa prawna: rozporządzenia ministra infrastruktury i rozwoju z 2 i 13 lipca 2015 r., DzU z 31 lipca 2015 r., poz. 1076 i 1077

Opinia dla „Rz"

Rafał Szczerbicki, radca prawny w kancelarii SKP-LEX

Polski ustawodawca musiał umożliwić rejestrację pojazdów osobowych z kierownicą po prawej stronie po niekorzystnym wyroku Trybunałem Sprawiedliwości UE. Stało się tak, mimo że od unijnej zasady o swobodnym przepływie towarów można odstąpić, gdy przemawiają za tym względy bezpieczeństwa. Argumenty polskiej strony nie wystarczyły. Kwestia badania technicznego takiego auta powinna znaleźć umocowanie także w prawie o ruchu drogowym, a nie tylko w rozporządzeniach. To w zasadzie nowy rodzaj badania i brak odpowiedniej zmiany w przepisach ustawy może być potem kwestionowany przed TK. Dziwi też, że mimo dodatkowych czynności diagnosty nie zmieniono cennika badań technicznych. A np. dla badania alkoblokad będzie wprowadzona nowa pozycja w cenniku.

Koniec z przekładaniem układu kierowniczego i pedałów na lewą stronę oraz wymianą całej deski rozdzielczej w autach sprowadzonych z Anglii. Samochody osobowe bez takich przeróbek będzie można zarejestrować w Polsce. W sobotę zmienią się rozporządzenia dotyczące warunków oraz badań technicznych. Nie oznacza to jednak, że auto bez modyfikacji pozytywnie przejdzie badanie w stacji diagnostycznej.

W samochodzie z kierownicą po prawej stronie muszą być zmienione przednie reflektory na dostosowane do ruchu prawostronnego. Podobnie lusterka zewnętrzne, zwłaszcza lewe, muszą zapewniać odpowiednią widoczność. Auto musi mieć też licznik kilometrów i odpowiedni prędkościomierz. Ma być umieszczony w polu widzenia kierowcy, wyskalowany w km/h albo jednocześnie w km/h i milach na godzinę. Te elementy sprawdzi diagnosta, zanim dopuści pojazd do ruchu i umożliwi rejestrację.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów