Co zrobić, gdy padłeś ofiarą skimmingu?

Publikacja: 07.08.2009 11:50

Co zrobić, gdy padłeś ofiarą skimmingu?

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

[b]Gdy korzystałem z bankomatu, przestępcy skopiowali dane z paska magnetycznego i okradli moje konto. Sprawców do dziś nie ujęto, a bank twierdzi, że nie mam szans na zwrot skradzionej kwoty. Czy mogę liczyć na odzyskanie pieniędzy? Kto odpowiada za bezpieczeństwo korzystania z bankomatu? [/b]

Jeśli w wyciągu zauważymy podejrzaną transakcję, należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem. Pierwszym krokiem jest złożenie reklamacji.

- Powinniśmy złożyć ją w ciągu 14 od otrzymania wyciągu (przy wyciągach papierowych). Jakkolwiek klient ma de facto 2 lata na kwestionowanie poszczególnych transakcji, to bardzo ważna jest możliwie szybka reakcja konsumenta. Jest to o tyle istotne, iż dopóki nie złoży on formalnej reklamacji i nie zakwestionuje podejrzanej operacji, dopóty bank nie ma podstawy do podjęcia działań - mówi Katarzyna Marczyńska, arbiter bankowy.

Po otrzymaniu reklamacji, bank ma 30 dni na ustosunkowanie się do naszego pisma.

Jeśli jesteśmy pewni, że danej transakcji nie dokonaliśmy, powinniśmy również czym prędzej zastrzec kartę.

Ponieważ przestępstwo przeważnie nie dotyczy tylko jednej osoby (danego dnia zostaje zeskanowanych w tym bankomacie wiele kart), to klientom banku łatwiej udowodnić , że padli ofiarą skimmingu. Podobnie jest, gdy złodzieje dokonują wypłat w innym państwie.

Kogo obciążają oszukańcze transakcje? Zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=209051BD16FD19AB66E6FD58923694DB?id=167135]ustawą o elektronicznych instrumentach płatniczych[/link] to na bankach spoczywa zapewnienie bezpieczeństwa w zakresie przesyłania pieniądza elektronicznego. Mają one obowiązek wprowadzania rozwiązań uniemożliwiających zniekształcenie lub pozyskiwanie przez osoby nieuprawnione informacji o czynnościach i rozliczeniach prowadzonych przez klientów.

- [b]Przy przestępstwie skimmingu pokrzywdzonym tak naprawdę nie jest klient, ale sam bank. Konsumenta nie obciążają bowiem transakcje, których nie potwierdził. Nie dotyczy to oczywiście sytuacji, gdy klient, czy przez swoją lekkomyślność czy niedbalstwo, udostępnił swoją kartę lub kod PIN innej osobie[/b] - mówi Katarzyna Marczyńska.

Może się zdarzyć, że bank nie uzna naszej reklamacji. Warto w takiej sytuacji skorzystać z pomocy rzecznika konsumentów. Jeśli jego interwencja nie odniesie skutku, możemy rozważyć wystąpienie na drogę sądową lub skierowanie sprawy do rozstrzygnięcia przez arbitra bankowego.

[ramka][b]Komentuje Marta Chmielewska-Racławska, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego[/b]

Każdy bank jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo operacyjne, także w zakresie świadczonych usług. Do banku należy również zapewnienie bezpieczeństwa transakcji przeprowadzanych przy użyciu kart płatniczych. Dodatkowo, zlecanie określonych usług na zewnątrz (np. obsługa bankomatu) nie zwalnia banku z odpowiedzialności za zapewnienie bezpieczeństwa działania.

Warto dodać, że w 1999 r. trzy główne organizacje płatnicze (Europay, VISA, MaterCard) przyjęły jednolity światowy standard kart chipowych EMV. W 2005 r. organizacje przyjęły także zasadę Liability Shift, zgodnie z którą ciężar za transakcje oszukańcze dokonane kartą spoczywa na podmiocie, który nie wdrożył technologii kart chipowych. Oznacza to, że np. zwrot środków wykorzystanych w nieuprawnionej transakcji poniesie bank, który nie dostosował się do standardu EMV.[/ramka]

[b]Gdy korzystałem z bankomatu, przestępcy skopiowali dane z paska magnetycznego i okradli moje konto. Sprawców do dziś nie ujęto, a bank twierdzi, że nie mam szans na zwrot skradzionej kwoty. Czy mogę liczyć na odzyskanie pieniędzy? Kto odpowiada za bezpieczeństwo korzystania z bankomatu? [/b]

Jeśli w wyciągu zauważymy podejrzaną transakcję, należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem. Pierwszym krokiem jest złożenie reklamacji.

Pozostało 86% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara