Rzecznik zwrócił się do premiera o interwencję w tej sprawie, załączając zestawienie takich wystąpień.
Przypomina, że już wielokrotnie przedstawiał członkom rządu szczegółowe opracowania i raporty dotyczące różnych sfer funkcjonowania państwa, przygotowywane przez wybitnych ekspertów. Do kompetencji rzecznika należy bowiem nie tylko załatwianie spraw indywidualnych, ale także proponowanie uregulowań systemowych, które zagwarantują skuteczniejsze rozwiązania.
Ale chociaż te propozycje spotykały się zwykle z zainteresowaniem, niestety, często nie podejmowano odpowiednich działań zmierzających do ich wcielenia w życie. Niekiedy w odpowiedzi nadsyłano lakoniczny komunikat potwierdzający otrzymanie uwag. „W dalszym ciągu część wystąpień nie znajduje należytej i terminowej odpowiedzi” – pisze Janusz Kochanowski.
Może to nawet wywoływać wrażenie, że niektóre problemy zgłaszane przez obywateli, a podejmowane przez RPO, są ignorowane. Tymczasem rzecznikowi zależy na merytorycznych i uzasadnionych odpowiedziach.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=40DC34210EA5A2AD7608A2F4678F88A2?id=143022]ustawy o rzeczniku praw obywatelskich[/link] organ, do którego zostało skierowane wystąpienie, obowiązany jest bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 30 dni, poinformować rzecznika o podjętych działaniach bądź też o zajętym stanowisku.