Reklama

Prawa pacjenta: Więcej skarg pacjentów na służbę zdrowia

Radykalnie wzrosła liczba skarg pacjentów na służbę zdrowia. Najczęściej chodzi o utrudnianie dostępu do lekarza i dokumentacji. Najwięcej lecznic nieprzyjaznych chorym jest na Mazowszu

Publikacja: 12.09.2011 04:58

Prawa pacjenta: Więcej skarg pacjentów na służbę zdrowia

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Żurawski BŻ Bartłomiej Żurawski

W 2010 r. chorzy skierowali 29 tys. skarg do rzecznika praw pacjenta. To znaczny wzrost w porównaniu z 2009 r., kiedy zaledwie 9 tys. pacjentów poprosiło o interwencję. Takie wnioski płyną z raportu z działalności rzecznika praw pacjenta za 2010 r.

Najwięcej lecznic nieprzyjaznych chorym jest w województwie mazowieckim, z którego pochodzi ok. 30 proc. wszystkich skarg. Najrzadziej o swoje prawa upominali się pacjenci z województw opolskiego i podlaskiego.

– Liczba skarg stale wzrasta, gdyż ludzie są coraz bardziej świadomi swoich praw i faktu, że istnieje instytucja rzecznika – mówi Krystyna Kozłowska, rzecznik praw pacjenta.  Najczęściej, bo aż 16 tys. razy, skarżono się na przychodnie utrudniające dostęp do świadczeń zdrowotnych. Pracownicy rejestracji nagminnie odmawiali telefonicznego zapisu na wizytę u lekarza, informując, że trzeba się pofatygować do placówki osobiście. Służba zdrowia utrudniała też chorym wgląd w ich dokumentację medyczną. Pacjenci często nie mieli nawet możliwości sprawdzić w historii swojej choroby, czy leczenie przebiegało prawidłowo.

– Chory podejrzewający, że zarażono go w szpitalu np. wirusowym zapaleniem wątroby typu C, nie ma możliwości sprawdzenia tego w dokumentacji. Występując później na drogę sądową, ma już na wstępie mniejsze szanse na odszkodowanie, jeśli nie dołączy do pozwu dokumentacji medycznej – mówi o problemie Zbigniew Dudko ze stowarzyszenia pacjentów Primum Non Nocere.

Pacjenci skarżą się też na brak poszanowania życia rodzinnego. Lekarze dyżurujący nie pozwalają rodzicom niepełnosprawnych dzieci przebywać w nocy na oddziale albo pobierają za to opłaty.

Reklama
Reklama

Raport rzecznika praw pacjenta za 2010 r. wskazuje również, że często łamane jest prawo chorych do poszanowania godności i intymności. Lecznice stosują monitoring w salach, w których lekarz bada chorych. Co więcej, w wieloosobowych pokojach personel medyczny. robiąc zabieg choremu, nie odgradza go parawanem od reszty pacjentów. Przeczy to przepisom ustawy o prawach pacjenta, która wskazuje, że w trakcie udzielania świadczeń zdrowotnych mogą być obecne tylko osoby wykonujące zawód medyczny, a uczestnictwo innych wymaga zgody pacjenta.

Z raportu rzecznika wynika, że w większości spraw pracownicy jego biura interweniują pisemnie i ustnie u dyrektora placówki, której pracownicy nie przestrzegają praw chorych.

– Nie zawsze pacjenci mają rację, ale gdy skargi są uzasadnione, nasze działania kończą się sukcesem  – zaznacza Krystyna Kozłowska.

Co na to zainteresowani?

– Lekarze, pielęgniarki, rejestratorki nie znają przepisów, chociaż izby lekarskie i dyrektorzy szpitali organizują już od dawna szkolenia z prawa medycznego – mówi Joanna Orłowska-Heitzman, naczelny rzecznik odpowiedzialności lekarzy.

Biuro rzecznika planuje też w 2011 r. rozpoczęcie ogólnopolskiej kampanii promującej wiedzę o prawach pacjenta zarówno wśród chorych, jak i personelu medycznego.

W 2010 r. chorzy skierowali 29 tys. skarg do rzecznika praw pacjenta. To znaczny wzrost w porównaniu z 2009 r., kiedy zaledwie 9 tys. pacjentów poprosiło o interwencję. Takie wnioski płyną z raportu z działalności rzecznika praw pacjenta za 2010 r.

Najwięcej lecznic nieprzyjaznych chorym jest w województwie mazowieckim, z którego pochodzi ok. 30 proc. wszystkich skarg. Najrzadziej o swoje prawa upominali się pacjenci z województw opolskiego i podlaskiego.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Konsumenci
Zawieszenie obowiązku spłaty rat z mocy prawa nie zawsze korzystne dla konsumenta
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama