Reklama

Sześciolatki: diagnoza pedagogiczna pomoże zdecydować - szkoła czy przedszkole

Nauczyciele w przedszkolu prowadzą obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Różni się ona od tej z poradni

Publikacja: 12.03.2012 06:55

Niezależnie od tego, w jakim wieku dziecko rozpocznie naukę w pierwszej klasie, wychowawca w przedszkolu jest zobowiązany przeprowadzić diagnozę przedszkolną, czyli ocenić jego gotowość do podjęcia nauki w szkole.

Opinia może być myląca

Rodzice otrzymują pisemną informację, w której przedszkole wskazuje obszary, w jakich dziecko potrzebuje wsparcia – ze względu na swoje zdolności, jak i problemy – zarówno w sytuacji kontynuowania wychowania przedszkolnego, jak i podjęcia obowiązku szkolnego.

Informacja ta ma ułatwić rodzicom podjęcie właściwej decyzji. Jeśli dziecko pozostanie  w przedszkolu, za rok zostanie zdiagnozowane ponownie.

Monika Rościszewska-Woźniak z Fundacji Rozwoju Dzieci im. A. Komeńskiego uważa jednak, że diagnoza jest obiektywna tylko w sytuacji, w której w pierwszej klasie będą same sześciolatki. Tymczasem, w wyniku uchwalenia nowelizacji ustawy o systemie oświaty, pierwsza klasa nadal jest przede wszystkim dla siedmiolatków.

Rodzice, którzy zapisali swoje sześciolatki do pierwszej klasy, podkreślają, że taka diagnoza może być myląca.

Reklama
Reklama

– W okresie przejściowym, czyli gdy w pierwszej klasie spotykają się różne roczniki, nie warto się nią posiłkować – uważa mama siedmioletniego Kuby, która żałuje, że wysłała go do szkoły rok wcześniej.

Karolina Elbanowska ze Stowarzyszenia Rzecznik Praw Rodziców podkreśla, że opinia o dziecku sześcioletnim wydawana w przedszkolu nie ma nic wspólnego z diagnozą gotowości szkolnej przeprowadzaną przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

Lepiej zapytać w poradni

Jest to badanie wykonywane niestandaryzowanymi narzędziami diagnostycznymi, które wielu rodziców wprowadza w błąd. Nie ma bowiem modelowego narzędzia zaakceptowanego np. przez Ministerstwo Edukacji czy podległą mu instytucję. Ponadto nauczyciele w przedszkolu nie mogą stosować testów psychologicznych. Nie zawsze są zatem w stanie trafnie ocenić, czy sześciolatek świetnie radzący sobie w grupie, którą zna, równie szybko odnajdzie się w nowej, szkolnej społeczności.

Dlatego rodzice, którzy chcą mieć pełną i rzetelną informację o tym, czy ich dziecko jest gotowe podjąć naukę w szkole, powinni zapisać je na badanie do poradni pedagogiczno-psychologicznej – radzi Dorota Skrajne, psycholog z Centrum Teriapii Promitis w Warszawie.

Bezpłatnie badania przeprowadzają poradnie publiczne, zlokalizowane głównie w miastach powiatowych.

Czas oczekiwania na termin wizyty, zależnie od miasta, wynosi od dwóch tygodni do miesiąca. Dlatego już teraz warto pomyśleć o jego rezerwacji.

Reklama
Reklama

Z kolei odpłatnie badanie prowadzą poradnie niepubliczne. Czas oczekiwania wynosi do dwóch tygodni.

Badanie kosztuje od 200 do 300 zł, trwa od dwóch do czterech godzin, zależnie od poradni. Przed jego przeprowadzeniem warto pokazać pracownikom poradni diagnozę wystawioną przez przedszkole. Będzie dla nich cenną wskazówką.

Niezależnie od tego, w jakim wieku dziecko rozpocznie naukę w pierwszej klasie, wychowawca w przedszkolu jest zobowiązany przeprowadzić diagnozę przedszkolną, czyli ocenić jego gotowość do podjęcia nauki w szkole.

Opinia może być myląca

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Czy Trybunał Konstytucyjny będzie sam publikował swoje wyroki? Próba odblokowania TK
Sądy i trybunały
„Rażące nadużycie władzy”. KRS stanowczo o działaniach ministra Waldemara Żurka
Konsumenci
Ustawa frankowa obejmie także roszczenia wynikające z pożyczek
Prawo karne
Afera KPO. Zawiadomienie do prokuratury przeciwko Donaldowi Tuskowi
Oświata i nauczyciele
Nauczyciel podniósł głos na nieposłusznych uczniów. Sprawa skończyła się w sądzie
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama