Trzeba ujawnić, kto podejmuje decyzje

Listę osób uczestniczących w zebraniu wiejskim należy udostępnić. Stanowi ona bowiem informację publiczną.

Publikacja: 07.12.2012 08:33

Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzył wczoraj skargę kasacyjną Stowarzyszenia Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich na wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie odmawiające mu dostępu do informacji publicznej (sygnatura akt: I OSK 2021/12; I OSK 2022/12).

Stowarzyszenie żądało listy osób uczestniczących w zebraniu wiejskim jednej z gmin, podczas którego zapadały decyzje o przeznaczeniu funduszu sołeckiego.

– Zebranie wiejskie jest organem pomocniczym jednostki samorządu terytorialnego, które współdecyduje o mieniu publicznym. Może podejmować uchwały w tym zakresie – uzasadniała Irena Kamińska, sędzia NSA. – Nie budzi zatem wątpliwości, że wszelkie kwestie, które dotyczą działalności tego organu, są informacją publiczną – wyjaśniała.

Wynika z tego, że uchwały i inne decyzje zebrania wiejskiego, które dotyczą mienia publicznego, mogą być przedmiotem wniosku o udostępnienie informacji publicznej.

Problemem w rozpatrywanych przez NSA sprawach był stosunek przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz ustawy o ochronie danych osobowych, które wyłączają ochronę danych w wypadku osób pełniących funkcje publiczne.

NSA zdecydował, że art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej w tych dwóch konkretnych sprawach znajdzie zastosowanie.

Uczestnik zebrania wiejskiego poprzez współdecydowanie  pełni funkcję publiczną

– Osoby biorące udział w zebraniu wiejskim wprawdzie nie stają się funkcjonariuszami publicznymi, ale przez udział w tym zebraniu i współdecydowanie o przeznaczeniu funduszy sołeckich w tym zakresie pełnią funkcje publiczne – argumentowała sędzia Kamińska. W konsekwencji ochrona ich danych osobowych jest ograniczona, właśnie ze względu na treść przywołanego przepisu ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Po tym ustaleniu Naczelny Sąd Administracyjny przeszedł na grunt ustawy o ochronie danych osobowych. Określa ona sytuacje, w których przetwarzanie tych danych – a więc także i ich udostępnianie – jest dopuszczalne.

– Trzeba przyznać, że do realizacji pełnego dostępu do informacji publicznej o działalności zgromadzenia wiejskiego konieczne jest udostępnienie danych osobowych uczestników tego zebrania –mówiła sędzia Kamińska. – Albowiem w innym wypadku nie jest możliwe ustalenie, czy organ ten, który podejmuje decyzje dotyczące mienia publicznego, jest należycie reprezentowany – tłumaczyła.

Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził ponadto, że do zebrania wiejskiego nie mają zastosowania przepisy mówiące o jawności i dostępności posiedzeń kolegialnych organów pochodzących z powszechnych wyborów.

Oznacza to, że zebranie wiejskie może zadecydować o wyłączeniu z uczestniczenia w nim osób niebędących mieszkańcami danego sołectwa. Nie ma bowiem przepisu, który stanowiłby, że zebranie wiejskie jest powszechnie dostępne.

Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzył wczoraj skargę kasacyjną Stowarzyszenia Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich na wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie odmawiające mu dostępu do informacji publicznej (sygnatura akt: I OSK 2021/12; I OSK 2022/12).

Stowarzyszenie żądało listy osób uczestniczących w zebraniu wiejskim jednej z gmin, podczas którego zapadały decyzje o przeznaczeniu funduszu sołeckiego.

Pozostało 86% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara