Trzeba ujawnić, kto podejmuje decyzje

Listę osób uczestniczących w zebraniu wiejskim należy udostępnić. Stanowi ona bowiem informację publiczną.

Publikacja: 07.12.2012 08:33

Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzył wczoraj skargę kasacyjną Stowarzyszenia Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich na wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie odmawiające mu dostępu do informacji publicznej (sygnatura akt: I OSK 2021/12; I OSK 2022/12).

Stowarzyszenie żądało listy osób uczestniczących w zebraniu wiejskim jednej z gmin, podczas którego zapadały decyzje o przeznaczeniu funduszu sołeckiego.

– Zebranie wiejskie jest organem pomocniczym jednostki samorządu terytorialnego, które współdecyduje o mieniu publicznym. Może podejmować uchwały w tym zakresie – uzasadniała Irena Kamińska, sędzia NSA. – Nie budzi zatem wątpliwości, że wszelkie kwestie, które dotyczą działalności tego organu, są informacją publiczną – wyjaśniała.

Wynika z tego, że uchwały i inne decyzje zebrania wiejskiego, które dotyczą mienia publicznego, mogą być przedmiotem wniosku o udostępnienie informacji publicznej.

Problemem w rozpatrywanych przez NSA sprawach był stosunek przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz ustawy o ochronie danych osobowych, które wyłączają ochronę danych w wypadku osób pełniących funkcje publiczne.

Reklama
Reklama

NSA zdecydował, że art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej w tych dwóch konkretnych sprawach znajdzie zastosowanie.

Uczestnik zebrania wiejskiego poprzez współdecydowanie  pełni funkcję publiczną

– Osoby biorące udział w zebraniu wiejskim wprawdzie nie stają się funkcjonariuszami publicznymi, ale przez udział w tym zebraniu i współdecydowanie o przeznaczeniu funduszy sołeckich w tym zakresie pełnią funkcje publiczne – argumentowała sędzia Kamińska. W konsekwencji ochrona ich danych osobowych jest ograniczona, właśnie ze względu na treść przywołanego przepisu ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Po tym ustaleniu Naczelny Sąd Administracyjny przeszedł na grunt ustawy o ochronie danych osobowych. Określa ona sytuacje, w których przetwarzanie tych danych – a więc także i ich udostępnianie – jest dopuszczalne.

– Trzeba przyznać, że do realizacji pełnego dostępu do informacji publicznej o działalności zgromadzenia wiejskiego konieczne jest udostępnienie danych osobowych uczestników tego zebrania –mówiła sędzia Kamińska. – Albowiem w innym wypadku nie jest możliwe ustalenie, czy organ ten, który podejmuje decyzje dotyczące mienia publicznego, jest należycie reprezentowany – tłumaczyła.

Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził ponadto, że do zebrania wiejskiego nie mają zastosowania przepisy mówiące o jawności i dostępności posiedzeń kolegialnych organów pochodzących z powszechnych wyborów.

Reklama
Reklama

Oznacza to, że zebranie wiejskie może zadecydować o wyłączeniu z uczestniczenia w nim osób niebędących mieszkańcami danego sołectwa. Nie ma bowiem przepisu, który stanowiłby, że zebranie wiejskie jest powszechnie dostępne.

Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzył wczoraj skargę kasacyjną Stowarzyszenia Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich na wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie odmawiające mu dostępu do informacji publicznej (sygnatura akt: I OSK 2021/12; I OSK 2022/12).

Stowarzyszenie żądało listy osób uczestniczących w zebraniu wiejskim jednej z gmin, podczas którego zapadały decyzje o przeznaczeniu funduszu sołeckiego.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama