Kapitanowie statków ratowniczych mają utrzymywać stałą łączność z Morskim Ratowniczym Centrum Koordynacyjnym (MRCK).
Muszą też informować MRCK o każdej zmianie miejsca postoju w porcie pełnienia pogotowia morskiego. Takie wymagania określa wchodzące jutro w życie rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu wykonywania zadań poszukiwania i ratowania życia na morzu przez Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa oraz sposobu realizacji uprawnień członków ochotniczych drużyn ratowniczych.
Nowe przepisy zobowiązują też kapitanów statków ratowniczych do prowadzenia stałego nasłuchu na częstotliwości VHF przeznaczonej do odbioru sygnałów o niebezpieczeństwie na morzu. Tak samo mają postępować również dyżurni brzegowych stacji ratowniczych.
W sytuacji, gdy dojdzie do wypadku na morzu czy zatonięcia statku, całością działań poszukiwawczych i ratowniczych kieruje koordynator takiej misji. Na miejscu prowadzonej akcji za działania odpowiedzialny jest inny koordynator, który bezpośrednio uczestniczy w poszukiwaniach. Akcja ratunkowa czy poszukiwawcza ma się odbywać według planu „głównego" koordynatora.
Jednak jeżeli plan nie zostanie dostarczony osobie organizującej pracę na miejscu zdarzenia, to wówczas ona odpowiada za misję. Musi uwzględnić sytuację osób zagrożonych, ich stan zdrowia czy panujące warunki hydrologiczne i meteorologiczne. Osoba ta powinna też dokonać oceny istniejącego zagrożenia dla ratowników oraz zdecydować, czy w akcji powinny wziąć udział dodatkowe jednostki ratunkowe.