Niemniej jednak istota uzasadnienia decyzji o odmowie wjazdu na terytorium państwa członkowskiego powinna być podana do wiadomości zainteresowanego - orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE (sygn. sprawy C-300/11).
Zgodnie z prawem UE obywatele państw członkowskich mogą, pod określonymi warunkami, udawać się na terytorium innych państw członkowskich i tam przebywać. Jednak, jeżeli zagrożony jest porządek, bezpieczeństwo i zdrowie publiczne dane państwo może odmówić im tego prawa.
Jawność w niejawności
Taka właśnie sytuacja miała miejsce w Zjednoczonym Królestwie, w stosunku do obcokrajowca posiadającego podwójne obywatelstwo - francuskie i algierskie, któremu zarzucono działalność terrorystyczną. ZZ od 1990 r. do 2005 r. legalnie zamieszkiwał w Wielkiej Brytanii. W sierpniu 2005 r., po opuszczeniu przez niego Zjednoczonego Królestwa, brytyjski organ Secretary of State uchylił mu prawo pobytu, uznając, że jego obecność jest szkodliwa dla interesu ogólnego. Gdy we wrześniu 2006 r. ZZ ponownie udał się do Zjednoczonego Królestwa, ten sam organ wydał decyzję o odmowie wjazdu.
W konsekwencji zaskarżył on powyższą decyzję do specjalnej komisji odwoławczej do spraw imigracji SIAC.
ZZ w postępowaniu przed SIAC mógł porozumiewać się ze swymi dwoma specjalnymi obrońcami wyłącznie w kwestiach dowodów jawnych, z uwagi na to, że w postępowaniu przed Komisją osoba, która zaskarżyła decyzję, ani jej adwokaci nie mają dostępu do informacji, na których oparta została decyzja, jeżeli ich ujawnienie byłoby sprzeczne z interesem ogólnym. Do reprezentowania zainteresowanego przed SIAC wyznaczany jest specjalny obrońca, który nie może jednak porozumiewać się z osobą zainteresowaną w kwestiach związanych z postępowaniem od chwili doręczenia mu informacji i dowodów, jeśli ich ujawnieniu sprzeciwił się Secretary of State, brytyjski organ właściwy w tej dziedzinie. Może on natomiast domagać się od SIAC instrukcji zezwalających na takie porozumiewanie się.