Ministerstwo Infrastruktury chce wybudować ok. 820 km dróg klasy S (czyli ekspresowych).

Program powiększenia infrastruktury kraju o 100 obwodnic został przyjęty 13 kwietnia 2021 r. Teraz finansuje 14 inwestycji drogowych, do 84 trwają prace przygotowawcze.

Według rządu zwiększenie środków na rozwój infrastruktury drogowej konieczne jest w związku z potrzebą zabezpieczenia dodatkowych funduszy, jakimi miałby dysponować Krajowy Fundusz Drogowy. Do tej pory budżet ten wynosił 28 mld zł. Teraz ten budżet zostanie powiększony o kolejne 115 mln zł.

Głównym beneficjentem programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030 mają być mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego, w tym także cierpią z powodu ruchu tranzytowego przebiegającego przez ich miasta. Wyprowadzenie komunikacji poza granice aglomeracji ma poprawić bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i mieszkańców.

Branża budowlana alarmuje o coraz niższej rentowności kontraktów drogowych, które firmy realizują lub czekają na rozpoczęcie procesu inwestycyjnego. Domagają się rewizji wycen i obopólnej zgody inwestora oraz wykonawców na przyjęcie nowych zasad realnej waloryzacji wynagrodzeń za prace budowlane. Rząd swoją decyzję tłumaczy pilnymi potrzebami wynikającymi z negatywnych skutków agresji Rosji na Ukrainę.