Senackie Biuro Legislacyjne alarmowało, że prace legislacyjnych w Sejmie nad tą bardzo obszerną ustawą trwały zaledwie 3 tygodnie. Takie tempo prac oraz krótki termin wejścia w życie (planowany na 1 stycznia 2022 r.) mógł budzić zastrzeżenia co do zgodności z Konstytucją. Dlatego senatorowie zaproponowali wydłużenie vacatio legis wielu przepisów ustawy o rok - do 1 stycznia 2023 r. Uzasadniali to tym, by podatnicy, a zwłaszcza przedsiębiorcy, mieli czas na dostosowanie się do nowych przepisów.
Po głosowaniu senator Kazimierz Kleina (KO), przewodniczący senackiej komisji finansów publicznych i budżetu uzasadniał wydłużenie o rok vacatio legis ustawy tym, że jest ona bardzo skomplikowana. – Świadczy o tym choćby fakt, ze podczas naszych obrad Ministerstwo Finansów reprezentował nie tylko wiceminister, ale też kilkunastu urzędników różnego szczebla. Podejrzewam, że nikt w MF nie przeczytał tej ustawy w całości – mówił Kleina.
Czytaj więcej:
Czytaj więcej
Rozliczenia samotnych rodziców nie powinny być zmieniane - twierdzą senatorowie.
Wątpliwości senatorów wzbudził tzw. minimalny podatek przychodowy. Przedstawiciele rządu przedstawiali to narzędzie jako metodę zmuszenia do płacenia w Polsce podatku dochodowego przez wielkie międzynarodowe korporacje. Jednak z uchwalonych przepisów wynika, że dotknąłby wszystkich podatników CIT, którzy wykazują straty albo niską rentowność. Dlatego Senat uchwalił poprawkę wyłączającą z tego podatku przedsiębiorców o obrotach do 750 mln euro. Wyłączenie dotyczyłoby także sieci supermarketów płacących już podatek od sprzedaży detalicznej.
Senat zaproponował przywrócenie dotychczasowych zasad wspólnego rozliczenia się z dziećmi dla osób samotnie dzieci te wychowujących. Sejm proponował znieść to wspólne rozliczenie i zastąpić je ulgą w wysokości 1500 zł odliczanych od podatku. Senatorowie uznali, że takie rozwiązanie pogarszałoby sytuację takich rodziców. Jak twierdziło biur legislacyjne, naruszałoby to konstytucyjną zasadę troski o rodziny, także te niepełne.