Wojewódzcy inspektorzy farmaceutyczni prowadzą w całym kraju ok. 450 postępowań administracyjnych w sprawie nieprzestrzegania wobec aptek zakazu reklamy. Od 1 stycznia 2012 r. obowiązuje bowiem ustawa refundacyjna, której przepisy wskazują, że przedsiębiorcy nie mogą stosować żadnych zachęt w sprzedaży leków, czyli upustów, rabatów czy programów lojalnościowych. Jednocześnie ustawa refundacyjna znowelizowała art. 94a prawa farmaceutycznego, który zabronił reklamować się konkretnie aptekom.
W środowisku aptekarskim od początku 2012 r. trwa spór, czy również im zabronione są programy lojalnościowe, dzięki którym pacjent kupując farmaceutyki w danej sieci aptek, zbiera punkty i nabywa kolejne leki taniej. Samorząd lekarski uważa, że tak, ponieważ nakłania to chorych do kupowania leków w konkretnych aptekach i napędza im sprzedaż. Z kolei apteki, które oferują karty lojalnościowe pacjentom np. sieć Dbam o Zdrowie, wcale nie są o tym przekonane. Wątpliwości mają też często inspektorzy farmaceutyczni w poszczególnych województwach. Zastanawiają się, czy powinni ścigać i karać aptekarzy za takie praktyki.
Naczelna Izba Aptekarska informuje natomiast, że na ostatnim czerwcowym spotkaniu z aptekarzami i inspektorami farmaceutycznymi Zofia Ulz, główny inspektor farmaceutyczny, wskazała, iż programy lojalnościowe są reklamą apteki bądź jej działalności. Jednocześnie podkreśliła, że nie może nakazać wydania konkretnej decyzji administracyjnej wojewódzkim inspektorom farmaceutycznym. Zgodnie bowiem z art. 115 pkt 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne główny inspektor farmaceutyczny ustala tylko kierunki działania Inspekcji Farmaceutycznej. Jest też organem drugiej instancji w stosunku do decyzji wojewódzkich inspektorów farmaceutycznych.
Wszystko wyjaśni się więc, gdy GIF wyda pierwszą decyzję administracyjną dotyczącą apteki, która odwołała się od rozstrzygnięcia inspektora farmaceutycznego.
Do GIF takie odwołania sukcesywnie wpływają, ponieważ wojewódzcy inspektorzy wydali już kilkanaście decyzji nakazujących zaprzestanie prowadzenia niedozwolonej reklamy.