Osoba, która nie ma uprawnień kapitańskich, ale na pokładzie to ona posiada np. patent żeglarski, jest uznawana za kapitana jachtu. Zabierając na łódź znajomych, musi zapoznać ich z zasadami bezpieczeństwa. Wynika to z projektu rozporządzenia ministra transportu w sprawie bezpieczeństwa przy uprawianiu turystyki wodnej.
Zgodnie z projektem kapitan jachtu jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo danej łodzi i dlatego musi sprawdzić jej stan techniczny przed wypłynięciem na jezioro. Załogę ma zapoznać z zasadami używania środków bezpieczeństwa, jak kamizelki czy koła ratunkowe. Członków załogi musi też poinformować o tym, jak się zachowywać i poruszać po jachcie.
Kapitan może powierzyć niektóre czynności innym osobom, ale musi przy tym uwzględnić ich kwalifikacje. Czyli nie powinien np. umożliwić prowadzenia danej jednostki osobie, która nie ma żadnego uprawnienia żeglarskiego. Nawet jednak gdy ster przejmie wykwalifikowany żeglarz, nie zwalania to kapitana z odpowiedzialności za rejs.
Jacht musi być też wyposażony w środki bezpieczeństwa zgodnie z wpisem w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli nie ma tam takiej listy, to liczba np. kamizelek ratunkowych powinna być adekwatna do liczby osób na łodzi. Osoby, które nie potrafią pływać, muszą mieć nałożone kamizelki przez cały czas, gdy przebywają na pokładzie.
etap- uzgodnienia międzyresortowe