Reklama
Rozwiń
Reklama

Pacjent musi znać termin operacji lub wizyty u specjalisty

Lecznica, która rejestruje pacjenta ze skierowaniem na wizytę u specjalisty lub zabieg ma obowiązek wskazać mu ich termin – przypomina Rzecznik Praw Pacjenta

Publikacja: 11.08.2014 13:59

Pacjent musi znać termin operacji lub wizyty u specjalisty

Foto: Fotorzepa

- Świadczenia w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej są udzielane pacjentom według kolejności zgłoszenia. Każdy świadczeniodawca rejestrując pacjenta posiadającego skierowanie ma obowiązek wskazania terminu udzielenia świadczenia zdrowotnego. Wyjątkiem są osoby znajdujące się w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia – wtedy pomoc powinna zostać udzielona natychmiast - informuje Rzecznik Praw Pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska.

O miejscu na liście oczekujących decydują kryteria medyczne, oparte na aktualnej wiedzy medycznej m.in. stan zdrowia pacjenta, a także rokowania co do dalszego przebiegu choroby. Lekarz biorąc pod uwagę stan zdrowia konkretnego pacjenta ma prawo wskazać na skierowaniu, jak szybko należy podjąć specjalistyczne leczenie. Wówczas kwalifikuje pacjenta do jednej z dwóch kategorii medycznych:

- „przypadek pilny" – jeżeli istnieje konieczność pilnego udzielenia świadczenia ze względu na dynamikę procesu chorobowego i możliwość szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub znaczącego zmniejszenia szans na powrót do zdrowia,

- „przypadek stabilny" – kiedy pacjent nie znajduje się w stanie nagłym i nie został zakwalifikowany, jako przypadek pilny.

Rzecznik przypomina także, że jeśli stan zdrowia pacjenta pogorszy się już po umieszczeniu pacjenta na liście oczekujących, pacjent powinien poinformować o tym świadczeniodawcę. Ten zaś powinien odpowiednio przyspieszyć termin udzielenia świadczenia i niezwłocznie poinformować pacjenta o nowym terminie.

Reklama
Reklama

Co robić, gdy w poradni specjalistycznej spotkamy się z odmową zarejestrowania skierowania? Przede wszystkim taka odmowa powinna być odnotowana na skierowaniu – uważa Rzecznik. Radzi, by w pierwszej kolejności zwrócić się do tej samej placówki z pisemnym wnioskiem o zarejestrowanie skierowania i wpisanie na listę oczekujących oraz poinformowanie – także na piśmie - o wyznaczonym terminie udzielenia świadczenia zdrowotnego wraz z uzasadnieniem.

Jeśli to nic nie da, należy złożyć skargę do oddziału wojewódzkiego NFZ, z którym placówka zawarła umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Do skargi warto dołączyć kopię skierowania oraz kopię wniosku o zarejestrowanie skierowania, który pacjent skierował do świadczeniodawcy, a także kopię odpowiedzi udzielonej przez lecznicę.

Zawsze też można skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta, gdzie dyżurujący pracownicy na bieżąco przekażą pacjentowi informacje co w danej sytuacji powinien zrobić oraz wskażą przysługujące mu środki prawne. Dzwonić można na numer bezpłatnej infolinii 800-190-590, która czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-21.00.

Ambulatoryjna opieka zdrowotna polega na udzielaniu przez świadczeniodawców świadczeń opieki zdrowotnej osobom, które nie wymagają leczenia w warunkach całodobowych lub całodziennych. Każdy pacjent posiadając skierowanie np. na operację czy wizytę u specjalisty ma możliwość wyboru świadczeniodawcy na terenie całego kraju. Nie ma tu ograniczeń związanych z rejonizacją. Na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ pacjent może samodzielnie sprawdzić liczbę osób oczekujących i średni czas oczekiwania na udzielenie danego świadczenia opieki zdrowotnej w konkretnej placówce oraz uzyskać informację o możliwości udzielenia świadczenia przez innych świadczeniodawców posiadających umowę o udzielanie konkretnych świadczeń zdrowotnych.

- Świadczenia w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej są udzielane pacjentom według kolejności zgłoszenia. Każdy świadczeniodawca rejestrując pacjenta posiadającego skierowanie ma obowiązek wskazania terminu udzielenia świadczenia zdrowotnego. Wyjątkiem są osoby znajdujące się w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia – wtedy pomoc powinna zostać udzielona natychmiast - informuje Rzecznik Praw Pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska.

O miejscu na liście oczekujących decydują kryteria medyczne, oparte na aktualnej wiedzy medycznej m.in. stan zdrowia pacjenta, a także rokowania co do dalszego przebiegu choroby. Lekarz biorąc pod uwagę stan zdrowia konkretnego pacjenta ma prawo wskazać na skierowaniu, jak szybko należy podjąć specjalistyczne leczenie. Wówczas kwalifikuje pacjenta do jednej z dwóch kategorii medycznych:

Reklama
Sądy i trybunały
Sprawa immunitetu Małgorzaty Manowskiej spadła z wokandy
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Prawo dla Ciebie
"To nie był film erotyczny". Sąd Najwyższy rozstrzygnął skargę Polsatu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama