- Świadczenia w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej są udzielane pacjentom według kolejności zgłoszenia. Każdy świadczeniodawca rejestrując pacjenta posiadającego skierowanie ma obowiązek wskazania terminu udzielenia świadczenia zdrowotnego. Wyjątkiem są osoby znajdujące się w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia – wtedy pomoc powinna zostać udzielona natychmiast - informuje Rzecznik Praw Pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska.
O miejscu na liście oczekujących decydują kryteria medyczne, oparte na aktualnej wiedzy medycznej m.in. stan zdrowia pacjenta, a także rokowania co do dalszego przebiegu choroby. Lekarz biorąc pod uwagę stan zdrowia konkretnego pacjenta ma prawo wskazać na skierowaniu, jak szybko należy podjąć specjalistyczne leczenie. Wówczas kwalifikuje pacjenta do jednej z dwóch kategorii medycznych:
- „przypadek pilny" – jeżeli istnieje konieczność pilnego udzielenia świadczenia ze względu na dynamikę procesu chorobowego i możliwość szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub znaczącego zmniejszenia szans na powrót do zdrowia,
- „przypadek stabilny" – kiedy pacjent nie znajduje się w stanie nagłym i nie został zakwalifikowany, jako przypadek pilny.
Rzecznik przypomina także, że jeśli stan zdrowia pacjenta pogorszy się już po umieszczeniu pacjenta na liście oczekujących, pacjent powinien poinformować o tym świadczeniodawcę. Ten zaś powinien odpowiednio przyspieszyć termin udzielenia świadczenia i niezwłocznie poinformować pacjenta o nowym terminie.