Przybywa nowych firm doradztwa podatkowego

W ostatnich miesiącach powstaje coraz więcej mniejszych spółek doradztwa podatkowego

Publikacja: 19.06.2012 07:00

Renata Dłuska

Renata Dłuska

Foto: Rzeczpospolita

Rynek usług doradztwa podatkowego zachowuje od kilku lat podobną strukturę, co odzwierciedla ranking „Rz”.

Istnieje wyraźny podział na międzynarodowe firmy audytorskie oferujące także usługi doradztwa (wielka czwórka), polskie i międzynarodowe kancelarie zajmujące się m.in. doradztwem oraz firmy świadczące ściśle usługi doradztwa. To w tym ostatnim segmencie dzieje się najwięcej i powstaje najwięcej nowych podmiotów.

Zdecydowany trend

Jak zauważa Jacek Bajson, przewodniczący Zarządu Oddziału Mazowieckiego w Krajowej Izbie Doradców Podatkowych, a także szef Rady Podatkowej PKPP Lewiatan, jest to zdecydowany trend, obecny od kilku lat na rynku doradztwa podatkowego.

– Najczęściej tworzą te firmy specjaliści odchodzący z dużych podmiotów, głównie tzw. wielkiej czwórki. Atutami mniejszych firm są m.in. ogromne zaangażowanie i entuzjazm tworzących je doradców, doświadczenie, a jednocześnie niższe stawki, z jakich mogą skorzystać klienci.

Duże firmy oczywiście też stają się bardziej elastyczne. Wykorzystując posiadanie wyspecjalizowanych zespołów, oferują swoje usługi już nie tylko dużym, lecz także średniej wielkości polskim przedsiębiorstwom – mówi Bajson.

Zróżnicowane przyczyny

Powody ich odejścia są zróżnicowane.

W wielu sytuacjach jest to tzw. szklany sufit, który nie pozwala im awansować w ramach dużej korporacji, gdzie liczba partnerów i menedżerów jest ograniczona. Niejednokrotnie na odejście decydują się partnerzy dużych firm, zadowoleni ze swoich osiągnięć, ale zmęczeni specyfiką pracy. Podziały następują też w mniejszych firmach.

Prekursorem była powstała w 2004 roku firma MDDP. Jej sukces zachęcił kolejnych doradców do zakładania własnej działalności.

Najnowszy przykład to Jerzy Martini, lider w podatku VAT w rankingu „Rz”, partner w kancelarii Baker&Mc Kenzie, który z początkiem lipca otwiera własną kancelarię.

W kwietniu 2012 r. Katarzyna Klimkiewicz, wcześniej partner TPA Horwath, dołączyła do grupy DPPA jako partner odpowiedzialny za utworzenie i rozwój spółki doradztwa podatkowego.

– Na rynku usług doradztwa podatkowego wciąż jest przestrzeń dla nowych firm średniej wielkości. Ich powstawaniu sprzyja klimat gospodarczy w  Polsce, gdzie kryzys jest mniej odczuwalny niż w innych krajach i nadal mamy istotny przyrost nowych inwestycji oraz napływ nowych firm zainteresowanych polskim rynkiem.

Gros naszych klientów stanowią zagraniczni inwestorzy średniej wielkości oraz duże podmioty, głównie z branży nieruchomościowej, detalicznej i energetycznej. Odpowiadamy na potrzeby firm, które oczekują od  doradcy dobrej jakości usług, zrozumienia jego biznesu, komunikacji w języku obcym oraz osobistej relacji, dzięki której klient uzyskuje komfort we współpracy z doradcą i większą efektywność w prowadzeniu swojej działalności – mówi Klimkiewicz.

Wcześniej Szymon Parulski (lider w podatku akcyzowym) odszedł z Ernst&Young i założył spółkę Parulski i Wspólnicy.

Specjalizacja pomaga

Ranking „Rz” pokazuje, że nowo powstałe firmy działają z dużym sukcesem. W wielu przypadkach konkurują skutecznie o dużych klientów nawet z wielką czwórką, w czym pomaga im ścisła specjalizacja.

– W ostatnich latach spada przywiązanie klientów do marki, która przestała być gwarancją jakości. Przedsiębiorcy są nierzadko rozczarowani, że za relatywnie wysoką cenę otrzymują opinię przygotowaną przez praktykantów. Wynika to ze specyfiki pracy wielkiej czwórki, gdzie nad przygotowaniem opinii dla klienta pracują pracownicy bez większego doświadczenia, a następnie jest ona zatwierdzana przez menedżera.

Rozmawiałem ostatnio z przedsiębiorcą, który przez kilka tygodni czekał bezskutecznie na opinię jednej z firm wielkiej czwórki. Kiedy zwrócił się do jednej z mniejszych kancelarii, w ciągu kilku dni otrzymał satysfakcjonujące go rozwiązanie – mówi Irek Małek, właściciel firmy Malek Recruitment.

Fuzje

Jednocześnie na rynku następują też fuzje, czego najnowszym przykładem jest połączenie firmy prawniczej GWW i kancelarii prawniczej Kuch, Sękowski, Taczanowska-Wileńska.

Mecenas Piotr Woźny, wspólnik zarządzający GWW, podkreśla, że zapewnia to możliwość świadczenia przez GWW w pełnym wymiarze usług w nowym niezwykle interesującym obszarze, jakim są zagadnienia prawnoautorskie w aktywności operatorów telekomunikacyjnych.

Renata  Dłuska radca prawny, doradca podatkowy, partner zarządzający w MDDP

Rynek doradztwa cały czas ewoluuje – przez wiele lat był zdominowany przez duże firmy sieciowe. W ostatnim czasie na rynku pojawiają się nowe spółki doradztwa podatkowego, których założycielami są osoby/zespoły wychodzące z dużych firm doradczych.

Przeważnie są to podmioty świadczące usługi na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw, które zaczęły doceniać pomoc specjalisty w planowaniu podatkowym. Na szczęście w gospodarce dużo się dzieje – rośnie liczba transakcji na rynku nieruchomości, następuje konsolidacja w różnych branżach, a ostatnie zmiany legislacyjne sprawiają, że trzeba wciąż pracować nad nowymi rozwiązaniami.

W wielu spółkach rodzinnych następuje obecnie zmiana pokoleniowa. Właściciele coraz częściej dostrzegają konieczność zabezpieczenia interesów oraz opracowania strategii rozwoju, w której znaczącą rolę odgrywa doradztwo podatkowe. Obserwujemy też zmianę kryteriów wyboru doradcy.

Hasło „kryzys” powoduje niekiedy automatyczny kurs na oszczędzanie, dlatego spora grupa doradców chce zaistnieć lub zatrzymać klientów i w tym celu oferuje swoje usługi po bardzo niskich cenach, nierzadko kosztem ich jakości.  Rozpisując przetargi na usługi doradztwa podatkowego, firmy coraz częściej tak precyzują kryteria, by cena nie mogła być decydującym elementem przy wyborze doradcy.

Jacek Kędzior, partner zarządzający Działem Doradztwa Podatkowego w Ernst & Young

Rynek usług doradztwa podatkowego podlega dynamicznym zmianom, które wynikają zarówno z ogólnej sytuacji makroekonomicznej, kondycji budżetu państw, jak i zmian regulacyjnych. Efektem jest często zwiększenie obciążeń i zaostrzenie polityki podatkowej. Ponadto rosnąca presja kosztowa w wielu branżach przekłada się na duże zainteresowanie profesjonalnym wsparciem.

Przedsiębiorcy w coraz większym stopniu doceniają rolę planowania podatkowego oraz zarządzania ryzykiem podatkowym. Pomaga im to bowiem obniżyć koszty oraz zapewnić przewidywalność swoich wyników. Jako szef praktyki podatkowej Ernst & Young w Europie Centralnej i Południowej często spotykam się z opinią, że Polska jest dla zagranicznych partnerów krajem atrakcyjnym dla ich inwestycji, stabilnym pod względem gospodarczym i politycznym.

Obecne prace nad zmianami w przepisach podatkowych powinny mieć na celu utrzymanie tej reputacji. Uważam, że polscy doradcy podatkowi prezentują wysoki poziom wiedzy, w niczym nie ustępując europejskim kolegom. W najbliższej perspektywie, podobnie jak na nowych rynkach europejskich, wzrośnie znaczenie nabywania przez doradców dodatkowych kompetencji, szczególnie w zakresie finansów.

Najlepsi doradcy podatkowi muszą legitymować się skutecznym wdrożeniem rozwiązań generujących konkretną wartość dla przedsiębiorstwa. Czasy, kiedy doradca ograniczał się wyłącznie do przygotowania opinii, należą do przeszłości.

Andrzej Puncewicz partner w Accreo Taxand

Kryzys gospodarczy wywarł duży wpływ na branżę doradczą, przynosząc duże zmiany oczekiwań klientów. W połączeniu z rosnącą dojrzałością polskiej gospodarki oznacza to, że skończyły się czasy łatwych pieniędzy dla doradców.

Poziom wiedzy o podatkach, jaką mają klienci, jest coraz wyższy. Coraz rzadziej zdarzają się pytania o kwestie podstawowe, nawet jeżeli się zdarzają, podstawowym kryterium decydującym o wyborze doradcy jest cena.

Poziom konkurencji w tym segmencie doradztwa jest bardzo duży, a cena często zbliżona do faktycznych kosztów usługi. Zarabiać będą w dłuższym okresie ci doradcy, którzy będą w stanie stworzyć wartość dodaną dla klienta. Upraszczając, dobry doradca nie powinien ograniczać się do odpowiedzi na pytanie, czy wydatek X jest kosztem podatkowym.

Powinien być w stanie zaproponować klientowi rozwiązanie pozwalające, aby wydatek X mógł nim być. To już wyższy poziom doradztwa. Aby go osiągnąć, trzeba dobrze rozumieć, jak działa biznes klienta i jakie rozwiązania są możliwe do wdrożenia w jego branży.

W dobrej formie przetrwają jedynie te organizacje, które będą potrafiły wykształcić swoich doradców w kierunku rozwiązywania problemów podatkowych ukierunkowanego na budowanie wartości.

 

 

 

 

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara