Reklama
Rozwiń

Plusy i minusy pracy w call center

Praca w call center to częsty sposób na zdobycie pierwszych własnych pieniędzy i doświadczeń zawodowych

Publikacja: 18.01.2012 02:22

Adam Ko­trych, pre­zes Vo­ice Con­tact Cen­ter, za­czął pra­cę od sta­no­wi­ska kon­sul­tan­ta

Adam Ko­trych, pre­zes Vo­ice Con­tact Cen­ter, za­czął pra­cę od sta­no­wi­ska kon­sul­tan­ta

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodkowski Krzysztof Skłodkowski

– Od po­cząt­ku lat 90. XX wie­ku, gdy po­wsta­ły u nas pierw­sze cen­tra, przez tę bran­żę prze­wi­nę­ło się oko­ło mi­lio­na Po­la­ków –oce­nia Ka­ta­rzy­na Swa­tow­ska, sze­fo­wa gru­py Call Cen­ter przy Sto­wa­rzy­sze­niu Mar­ke­tin­gu Bez­po­śred­nie­go i dy­rek­tor mar­ke­tin­gu i PR w Call Cen­ter Po­land. We­dług sza­cun­ków SMB w ca­łej bran­ży pra­cu­je obec­nie ok. 200 tys. osób. To ozna­cza, że spo­ra część z nas zna pra­cę w call cen­ter przy­naj­mniej ze sły­sze­nia. In­ni z mediów al­bo z  in­ter­ne­to­wych fo­rów, gdzie nie bra­k kry­ty­ki pod ad­re­sem pra­co­daw­ców z tej bran­ży. Oni sa­mi kła­dą na­cisk na jej atu­ty. Po­ni­żej wię przed­sta­wia­my plusy i minusy pra­cy w call cen­ter;

1. Sta­ły wy­bór ofert pra­cy

Na por­ta­lach re­kru­ta­cyj­nych i w ga­ze­tach sta­le moż­na zna­leźć ofer­ty pra­cy w te­le­fo­nicz­nej ob­słu­dze klien­tów al­bo w te­le­mar­ke­tin­gu. Pra­co­daw­cy nie ocze­ku­ją tu spe­cja­li­stycz­ne­go przy­go­to­wa­nia ani stu­diów. Szu­ka­ją jed­nak okre­ślo­nych pre­dys­po­zy­cji. – Li­czy się mo­ty­wa­cja, od­por­ność na stres, umie­jęt­ność pra­cy w gru­pie i szyb­kie­go ucze­nia – wy­li­cza Ka­ta­rzy­na Bień­kow­ska, dy­rek­tor per­so­nal­na fir­my ubez­pie­cze­nio­wej Li­ber­ty Di­rect, gdzie kan­dy­da­ci prze­cho­dzą przez trud­ną, czte­ro­eta­po­wą re­kru­ta­cję

2. Roz­wój przy­dat­nych umie­jęt­no­ści

Dla wie­lu mło­dych Po­la­ków call cen­ter to pierw­sze do­świad­cze­nie za­wo­do­we. – Pra­ca kon­sul­tan­ta te­le­fo­nicz­ne­go uczy roz­mo­wy z klien­tem i ko­mu­ni­ka­tyw­no­ści. Po­ma­ga wy­kształ­cić od­por­ność na stres oraz umie­jęt­ność pra­cy w gru­pie – twier­dzi Adam Ko­trych, pre­zes Vo­ice Con­tact Cen­ter, spół­ki z gru­py Out­so­ur­cing Experts. Ka­ta­rzy­na Swa­tow­ska do­da­je do te­go kom­pe­ten­cje z ob­sza­ru sprze­da­ży, tech­nik per­swa­zji oraz umie­jęt­no­ści kon­tro­li sy­tu­acji.

3. Ela­stycz­na pra­ca w mło­dym ze­spo­le

Więk­szość pra­cow­ni­ków call cen­ter to mło­dzi lu­dzie w wie­ku 18 – 30 lat, któ­rzy pra­cę łą­czą czę­sto z na­uką. Jo­an­na Bo­ro­wicz, dy­rek­tor de­par­ta­men­tu za­so­bów ludz­kich i ko­mu­ni­ka­cji w fir­mie Ho­li­con, gdzie

80 proc. kon­sul­tan­tów to stu­den­ci, pod­kre­śla, że gra­fik jest do­pa­so­wa­ny do ter­mi­nów ich za­jęć i se­sji. Moż­na też pra­co­wać na część eta­tu, np. na 80 al­bo 120 go­dzin mie­sięcz­nie.

4. Szan­sa na awans i ka­rie­rę za­wo­do­wą

Choć call cen­ter ko­ja­rzy się zwy­kle z pra­cą tym­cza­so­wą mo­że być po­my­słem na ka­rie­rę. Bar­dzo wie­lu me­ne­dże­rów z tej bran­ży star­to­wa­ło „na słu­chaw­kach". Tak jak Adam Ko­trych, szef Vo­ice Con­tact Cen­ter, któ­ry za­czął pra­cę od sta­no­wi­ska kon­sul­tan­ta. Szyb­ko awan­so­wał i po kil­ku la­tach zo­stał dy­rek­to­rem, po­tem człon­kiem za­rzą­du, a w 2009 pre­ze­sem fir­my. Nic więc dziw­ne­go, że w Vo­ice Con­tact Cen­ter ­je­go CV wi­si w wi­docz­nym miej­scu.

5. Wy­ma­ga­ją­ce za­ję­cie za nie­wiel­kie pie­nią­dze

We­dług po­wszech­nej opi­nii pra­ca po­le­ga­ją­ca na od­bie­ra­niu te­le­fo­nów jest ba­nal­nie pro­sta. – A tak na­praw­dę to trud­ne i bar­dzo wy­ma­ga­ją­ce za­ję­cie, bo lu­dzie dzwo­nią zwy­kle z pro­ble­ma­mi. Trze­ba się też li­czyć ze zmia­no­wo­ścią i szyb­ko re­ago­wać na no­we sy­tu­acje – mó­wi Jo­an­na Bo­ro­wicz, któ­ra ka­rie­rę za­czę­ła od pra­cy na słu­ chaw­kach. We­dług SMB, kon­sul­tan­t w call cen­ter zarabia 9 – 13 zł brut­to na go­dzi­nę w du­żych mia­stach, a w mniej­szych ok. 7 zł na godz. (Kon­sul­tan­ci ob­słu­gu­ją­cy ob­co­ję­zycz­nych klien­tów za­ra­bia­ją śred­nio 13 do na­wet 20 zł brut­to za go­dzi­nę). Prze­cięt­na mie­sięcz­na pen­sja to 1600 – 2300 zł brut­to, choć naj­lep­si (z pro­wi­zją czy pre­mią) zarabiają  4000 zł mie­sięcz­nie.

6.Stres i szyb­kie wy­pa­le­nie

Jo­an­na Bo­ro­wicz oce­nia, że prze­cięt­ny cykl ży­cia kon­sul­tan­ta to – za­leż­nie od pro­jek­tu – od pół do pół­to­ra ro­ku. Po­tem więk­szość z nich się wy­pa­la. Naj­szyb­ciej oso­by pra­cu­ją­ce w te­le­sprze­da­ży. We­dług da­nych SMB, co ro­ku wy­mie­nia się tam śred­nio 20 – 30 proc. pra­cow­ni­ków, zwłasz­cza w cen­trach usłu­go­wych, gdzie jest du­ża zmien­ność pro­jek­tów. Do­dat­ko­wo stres zwięk­sza pra­ca zmia­no­wa (np. w ca­ło­do­bo­wych in­fo­li­niach). Nie­któ­rzy na­rze­ka­ją na ści­śle wy­li­czo­ny czas na po­sił­ki czy wyj­ścia do to­a­le­ty. – Nie mo­że­my so­bie po­zwo­lić na prze­rwy w od­bie­ra­niu te­le­fo­nów. Ta­ka jest spe­cy­fi­ka bran­ży – ar­gu­men­tu­je Jo­an­na Bo­ro­wicz.

7. Trud­no o etat

Więk­szość kon­sul­tan­tów pra­cu­je na umo­wę­-zle­ce­nie, umo­wę o dzie­ło al­bo jest za­trud­nio­na ­przez agen­cje pra­cy tym­cza­so­wej. Czę­ściej na etat mo­gą li­czyć pra­cow­ni­cy firmowych cen­trów in­ho­use na­le­żą­cych np. do ban­ków i te­le­ko­mów. W Con­tact Cen­ter (gru­pa TP), któ­ra ma pra­wie 5 tys. sta­no­wisk, na eta­cie pra­cu­je już 650 osób. Na sta­łą pra­cę mo­gą też li­czyć kon­sul­tan­ci Li­ber­ty Di­rect. –Ma­my umo­wy o pra­cę, be­ne­fi­ty i sys­tem we­wnętrz­nych pro­mo­cji – pod­kre­śla Ka­ta­rzy­na Bień­kow­ska.

– Od po­cząt­ku lat 90. XX wie­ku, gdy po­wsta­ły u nas pierw­sze cen­tra, przez tę bran­żę prze­wi­nę­ło się oko­ło mi­lio­na Po­la­ków –oce­nia Ka­ta­rzy­na Swa­tow­ska, sze­fo­wa gru­py Call Cen­ter przy Sto­wa­rzy­sze­niu Mar­ke­tin­gu Bez­po­śred­nie­go i dy­rek­tor mar­ke­tin­gu i PR w Call Cen­ter Po­land. We­dług sza­cun­ków SMB w ca­łej bran­ży pra­cu­je obec­nie ok. 200 tys. osób. To ozna­cza, że spo­ra część z nas zna pra­cę w call cen­ter przy­naj­mniej ze sły­sze­nia. In­ni z mediów al­bo z  in­ter­ne­to­wych fo­rów, gdzie nie bra­k kry­ty­ki pod ad­re­sem pra­co­daw­ców z tej bran­ży. Oni sa­mi kła­dą na­cisk na jej atu­ty. Po­ni­żej wię przed­sta­wia­my plusy i minusy pra­cy w call cen­ter;

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty