Będą szkolenia z pracy zespołowej, planowania i organizacji, budowania relacji z przełożonym, networkingu oraz zasad prowadzenia działalności gospodarczej – przewiduje rozpoczęty niedawno unijny projekt, który ma na celu utrzymanie aktywności zawodowej pracowników powyżej 50. roku życia.

Koordynator projektu, Firma2000, która wygrała konkurs PARP na tę usługę doradczo-szkoleniową, zwraca uwagę, że jedną z przeszkód w dłuższym utrzymaniu na rynku pracy dojrzałych pracowników jest stereotypowe postrzeganie ludzi po 50. roku życia – jako rychłych emerytów, w których nie warto już inwestować.

Tyle tylko, że projekt PARP, choć skierowany do aktywnych zawodowo osób, realizowany jest pod hasłem Aktywny Emeryt... – To niezbyt fortunne hasło i nieadekwatne do grupy, do której jest skierowane. Aktywni emeryci kojarzą się raczej z Uniwersytetami Trzeciego Wieku. Tymczasem wiele osób 50 plus nie jest emerytami i  długo jeszcze nimi nie będzie – ocenia Rafał Szymczak, prezes Związku Firm PR, który ma praktyczne doświadczenia z organizacji wielu kampanii społecznych. Jak przypomina, rząd, przekonując niedawno Polaków do słuszności podwyższenia wieku emerytalnego, zwracał uwagę, że obecni 50-latkowie mogą jeszcze długo pracować. Tymczasem takie hasła jak „Aktywny emeryt" wzmacniają postrzeganie dojrzałych osób jako tych, które zaraz pożegnają się z rynkiem pracy.

– Bronimy się przed tą nazwą i staramy się jej unikać w naszych materiałach – mówi Anna Zakrzewska z Firmy 2000. Zaznacza, że umiejętności, które będą zdobywać uczestnicy programu, zdecydowanie mają pomóc wydłużyć ich aktywność zawodową. Według planów do końca przyszłego roku w projekcie weźmie udział 1250 pracowników małych, średnich i dużych firm z południa Polski. Dotychczas zakwalifikowało się pierwszych 130 kandydatów (w większości to kobiety z wykształceniem ponadgimnazjalnym).

Rafał Szymczak zaznacza, że bez względu na nazwę programu zdobywanie nowych umiejętności i kwalifikacji, zwiększa szanse dojrzałych osób na rynku pracy. Jak przypomina, nawet teraz część firm narzeka na brak kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach – w najnowszym raporcie agencji zatrudnienia ManpowerGroup 37 proc. polskich pracodawców narzekało na ten problem.