Dobry szef zmotywuje i zwiększy lojalność pracowników

Kolejne badania potwierdzają, że szefowie nie tylko mają kluczowe znaczenie dla naszej satysfakcji z pracy, ale też istotny wpływ na rotację pracowników.

Publikacja: 03.04.2023 03:00

Dobry szef zmotywuje i zwiększy lojalność pracowników

Foto: Adobe Stock

Prawie połowa (48 proc.) Polaków byłaby gotowa odejść z pracy z powodu toksycznego szefa, nawet gdyby zadowalały ich zarobki i warunki zatrudnienia. Jedynie 23 proc. z ponad tysiąca dorosłych osób, które w marcu tego roku objęło badanie zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, nie uważa za powód do zmiany pracy złych relacji z przełożonym, który nie docenia i nie szanuje ludzi.

Jednak i na nich może negatywnie wpływać styl zarządzania antylidera, który przyczynia się do spadków energii, proaktywności i kreatywności pracowników. Kluczową rolę jakości i stylu zarządzania menedżerów pokazała też udostępniona „Rzeczpospolitej” najnowsza edycja Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy, które przeprowadzono w minionym roku na zlecenie serwisu rozwojowego Youniversity i Leanpassion Group.

Satysfakcjonujące zarządzanie pracownikami przez przełożonych znalazło się tam na czele listy najważniejszych czynników wpływających na zadowolenie z pracy. Okazało się ważniejsze niż atrakcyjne zarobki. Według 1900 ankietowanych pracowników z różnych branż atrakcyjne wynagrodzenie ma taki sam związek z ich satysfakcją z pracy jak możliwość zgłaszania i rozwiązywania problemów. Wyżej niż zarobki znalazła się dbałość o zrozumienie misji i wizji firmy przez pracowników.

Może się to wydawać dziwne, szczególnie w czasach tak wysokiej inflacji. Jak jednak twierdzą eksperci HR, wynagrodzenie jest jednym z elementem higieny pracy, które muszą być zaspokojone.

Radosław Drzewiecki, prezes Youniversity i Leanpassion Group, zwraca uwagę, że w każdej edycji badania satysfakcji z pracy wyraźnie widać, jak wiele zależy od lidera, bezpośredniego przełożonego. – Jeśli lider potrafi stworzyć takie środowisko pracy, w którym wszyscy mają wspólne cele, każdy rozumie swoją rolę w strategii firmy, to chce się pracować. Taki lider sprawia, że rośnie satysfakcja, motywacja, lojalność i prawdopodobieństwo polecenia pracodawcy – wyjaśnia Drzewiecki.

Jednak do takiego przywództwa polskim szefom sporo brakuje. Tylko 38 proc. ankietowanych pracowników pozytywnie oceniało swoich przełożonych. Opinie pozostałych były albo neutralne, albo – częściej – krytyczne (33 proc.). Ta ocena szefa jest istotna, gdyż ma bardzo duży wpływ na lojalność i motywację jego podwładnych. Aż 70 proc. krytyków nie odczuwa satysfakcji z pracy, ponad dwie trzecie nie poleciłyby swojego pracodawcy znajomym, a 68 proc. deklarowało, że odejdzie z pracy w ciągu 12 miesięcy.

Z kolei w grupie zadowolonych z szefa (promotorów) 72 proc. odczuwa satysfakcję z pracy, trzy czwarte byłoby gotowych polecić swoją firmę, a prawie ośmiu na dziesięciu (77 proc.) nie planowało w ciągu 12 miesięcy zmieniać pracy. Jak wynika z badania, najważniejsze oczekiwania względem lidera dotyczą jego postawy; dobry szef szanuje ludzi, dba o integrację i atmosferę w zespole, zna misję, wizje i cele strategiczne firmy oraz zna się dobrze na wykonywanej pracy.

Również badanie Sodexo pokazało, że polskim pracownikom najbardziej zależy na szacunku i docenianiu. Docenianie podwładnych za wysiłek i zaangażowanie znalazło się na pierwszym miejscu wśród zachowań, których najbardziej brakuje nam w relacji z przełożonymi (wskazało na to 24 proc. badanych).

13 proc. pracowników potrzebuje z kolei więcej elastyczności i mniej kontroli, a 11 proc. brakuje wsparcia szefa w rozwoju zawodowym. Co dziesiąty oczekuje też większej samodzielności w decyzjach, a niewiele mniejszej grupie brakuje częstszych rozmów z szefem i uważnego słuchania. Jak zwraca uwagę Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, aż 90 proc. pracowników podkreśla, że docenianie i dziękowanie wzmacnia ich motywację do pracy, a dla 63 proc. relacje budowane na zaufaniu i bezpieczeństwie stanowią najważniejszy element pozytywnej kultury.

Prawie połowa (48 proc.) Polaków byłaby gotowa odejść z pracy z powodu toksycznego szefa, nawet gdyby zadowalały ich zarobki i warunki zatrudnienia. Jedynie 23 proc. z ponad tysiąca dorosłych osób, które w marcu tego roku objęło badanie zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, nie uważa za powód do zmiany pracy złych relacji z przełożonym, który nie docenia i nie szanuje ludzi.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
W kogo najczęściej uderza toksyczny stres? Nie w szefów firm
Praca
Firmy tną koszty i nie chcą zatrudniać, ale wydają miliardy na benefity pracownicze
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek
Praca
Rząd odpowiada na plany masowych zwolnień w firmach. 50 mln zł wsparcia
Praca
Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI
Praca
Depresja pracowników kosztuje firmy miliardy złotych. Straty są coraz większe