Jak wybrać dobrego coacha

Doradcy osobistego rozwoju wspierają zmiany w firmach i w karierach menedżerów. „Rzeczpospolita” podpowiada, kiedy i jak wybrać dobrego coacha

Publikacja: 15.02.2012 01:46

Jak wybrać dobrego coacha

Foto: Flickr

– Poprawiła się komunikacja między departamentami. Wzrosło zaangażowanie nie tylko „coachowanych" menedżerów, ale i ich zespołów. Lepiej zarządzamy talentami i transferem wiedzy – wylicza zalety programu coachingowo-mentoringowego w Raiffeisen Banku jego prezes Piotr Czarnecki. Program wprowadzono tam podczas kryzysu 2008 – najpierw dla najwyższej kadry zarządzającej, a potem dla kolejnych grup menedżerów.

Nie wiadomo, ile firm w Polsce stosuje dziś coaching, ale przedstawiciele branży doradczo-szkoleniowej mówią o rosnącej popularności inwestycji w treningi osobistego rozwoju. Nie tylko wśród firm. Według raportu International Coach Federation (ICF), ponad połowa polskich klientów opłaca sesje z własnej kieszeni. Stawki są wtedy niższe. W coachingu biznesowym zlecanym przez firmy sięgają średnio 1,5 – 3 tys. zł za półtoragodzinną sesję. Indywidualny life coaching – wspomagający np. zmianę kariery– to koszt rzędu 300 – 600 zł za sesję.

– Coaching pomaga poszerzyć samoświadomość, spojrzeć na siebie z innej strony i odkryć swój potencjał. Coach nie jest doradcą ani szkoleniowcem, który rozwija kompetencje menedżerskie, ale wspiera w ich rozwoju –wyjaśnia dr Lidia Czarkowska, coach i dyrektor Centrum Coachingu Akademii Leona Koźmińskiego.

– W Polsce coaching kojarzy się często z usługą, po którą sięga się w razie problemów. Jednak według badań ICF polskim klientom najbardziej zależy na rozwoju osobistym, pewności siebie i równowadze życiowej, a relacje (w tym m.in. konflikty) są dopiero na piątym miejscu – podkreśla Bartosz Berendt, prezes ICF Polska.

Jak ocenia Lidia Czarkowska, firmy coraz częściej wprowadzają coaching na stałe jako proces, który pomaga przechodzić przez zmiany. I, podobnie jak na Zachodzie, jest to fragment większego projektu doradczo-szkoleniowego.

Eksperci przyznają, że sukces coachingu zależy w dużej mierze od coacha. Ale czym się kierować w jego wyborze? Oto rady przygotowane na podstawie opinii naszych rozmówców:

1. Osobista rekomendacja

Warto spytać o rekomendację osoby, które już skorzystały z usług danego coacha albo firmy coachingowej i mogą się podzielić swoim doświadczeniami. – To najbezpieczniejszy sposób wyboru coacha – ocenia Lidia Czarkowska. Zastrzega jednak, że nie daje 100 proc. gwarancji sukcesu. Istotna jest też kwestia dopasowania się osób. Coach powinien być na tyle podobny do swego klienta, by się porozumieć i na tyle różnić się od niego, by coś wnieść we współpracę. Dlatego ważna jest:

2. Możliwość wyboru coacha

Dobre firmy oferujące usługi coachingu zwykle dają swym klientom szansę wyboru coacha. Przedstawiają CV trzech – czterech kandydatów i oferują sesję próbną z wybranymi osobami.

3. Międzynarodowe akredytacje

Potwierdzają jakość przygotowania coacha, a niekiedy także obejmują kwestie etyczne. Akredytacja ICF np. (International Coach Federation) oznacza, że coach ma za sobą minimum 60 godzin szkoleń i 100 godzin praktyki oraz przestrzega kodeksu etyki ICF, który nakazuje m.in. poufność wobec klienta. W badaniu ICF aż 82 proc. polskich coachów przyznało, że akredytacje są istotne. Najbardziej znaczące to akredytacje International Coach Federation, European Mentoring and Coaching

Council (EMCC) i The International Association of Coaching (IAC).

4. Szkoła coachingu

Listę sprawdzonych programów szkoleniowych można znaleźć np. na stronie ICF.

– To nie znaczy, że są to jedyne dobre szkoły, ale takie, które zadbały, by spełnić nasze standardy i uzyskać tego potwierdzenie – wyjaśnia Bartosz Berendt, prezes ICF Polska.

5. Specjalizacja

Niekiedy wygrywa z doświadczeniem coacha, które jest istotnym atutem w tym zawodzie. Młodemu menedżerowi, któremu trudno się odnaleźć na nowym stanowisku, może lepiej pomóc coach rówieśnik, który specjalizuje się właśnie w takich sytuacjach. Nową perspektywiczną specjalnością będzie pewnie transfer władzy w firmach rodzinnych, gdy założyciele oddają władzę w ręce młodego pokolenia albo zewnętrznych menedżerów.

– Poprawiła się komunikacja między departamentami. Wzrosło zaangażowanie nie tylko „coachowanych" menedżerów, ale i ich zespołów. Lepiej zarządzamy talentami i transferem wiedzy – wylicza zalety programu coachingowo-mentoringowego w Raiffeisen Banku jego prezes Piotr Czarnecki. Program wprowadzono tam podczas kryzysu 2008 – najpierw dla najwyższej kadry zarządzającej, a potem dla kolejnych grup menedżerów.

Nie wiadomo, ile firm w Polsce stosuje dziś coaching, ale przedstawiciele branży doradczo-szkoleniowej mówią o rosnącej popularności inwestycji w treningi osobistego rozwoju. Nie tylko wśród firm. Według raportu International Coach Federation (ICF), ponad połowa polskich klientów opłaca sesje z własnej kieszeni. Stawki są wtedy niższe. W coachingu biznesowym zlecanym przez firmy sięgają średnio 1,5 – 3 tys. zł za półtoragodzinną sesję. Indywidualny life coaching – wspomagający np. zmianę kariery– to koszt rzędu 300 – 600 zł za sesję.

Praca
Polscy seniorzy są chętni do dłuższej pracy. Jak im to ułatwić?
Praca
Polacy będą pracować krócej? Wkrótce ruszy pilotaż
Praca
Amerykanie wertują oferty pracy w Wielkiej Brytanii
Praca
Cyfrowe przyspieszenie w obsłudze pracowników z zagranicy
Praca
Jak przetrwać zwolnienie: rady dla zwalnianych i zwalniających
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem