W kryzysie firmy szukają dobrych sprzedawców

Działy handlowe to dobry pomysł na karierę w okresie spowolnienia.

Publikacja: 22.01.2013 22:59

W kryzysie firmy szukają dobrych sprzedawców

Foto: Fotorzepa, Robert gardziński RG Robert gardziński

Jarosław Witwicki, członek zarządu Macrologic przyznaje, że do sprzedaży trafił przypadkowo, na początku lat 90. minionego wieku, gdy ofert pracy dla inżynierów nie było zbyt wiele. Absolwent Politechniki Gliwickiej zaczynał od stanowiska sprzedawcy, potem konsultanta, dochodząc do pozycji dyrektora sprzedaży, a w końcu członka zarządu.

– Sprzedawca to wspaniały zawód, dający mnóstwo satysfakcji – podkreślał podczas poniedziałkowego seminarium, które inaugurowało piątą edycję Polish National Sales Awards(PNSA), branżowego konkursu dla specjalistów od sprzedaży.

Cienie awansu

Przykładów takich karier we władzach polskich firm nie brakuje. Drogę od sprzedawcy do prezesa przeszedł Krzysztof Klimczak, szef  Strauss Cafe Poland. Zaznacza jednak, że niekiedy awans świetnego sprzedawcy na menedżera to strata dla niego i dla firmy. Jeśli mistrz sprzedaży nie ma predyspozycji przywódczych, to w efekcie jego awansu firma traci najlepszego handlowca, któremu potem trudno odzyskać pozycję. A niekiedy też zarobki – bo najlepsi specjaliści od sprzedaży mogą liczyć na płace dorównujące stawkom menedżerów.

Co więcej, mogą też przebierać w ofertach pracy. Przedstawiciele handlowi, sprzedawcy są od lat na pierwszym miejscu wśród najczęściej poszukiwanych  specjalistów na czołowym portalu rekrutacyjnym Pracuj.pl. W zeszłym roku firmy skierowały do nich 138  tys. ofert pracy, o trzy procent więcej niż rok wcześniej.

W tym roku, mimo spowolnienia w gospodarce, na rynku pracy dla sprzedawców też raczej nie będzie załamania. Jak  podkreślają rekruterzy, w trudnych czasach wiele firm stara się wzmocnić swe działy handlowe, bo to od nich zależą w dużej mierze wyniki firmy.

Aleksandra Kujawa, menedżer w Antal Sales & Marketing ocenia, że poszukiwany obecnie profil specjalisty ds. sprzedaży to osoba z wyższym wykształceniem, znajomością języków, gotowa do licznych podróży.  – Bardzo ważna jest samodzielność w działaniu i aktywne poszukiwanie klientów, które rekruterzy weryfikują m.in. sprawdzając referencje – podkreśla Kujawa.

Nawet jeśli firmy szukają głównie doświadczonych handlowców, to działy sprzedaży i obsługi klienta są jednymi z nielicznych, które zatrudniają   absolwentów. Pierwsze doświadczenia można też zdobyć w centrach telemarketingu, które na bieżąco rekrutują i szkolą pracowników.

Podkupić gwiazdę

– Byłoby warto na wielu kierunkach studiów wprowadzić zajęcia uczące technik sprzedaży,  co potem ułatwiłoby ich absolwentom znalezienie pracy – podkreślał Jacek Męcina, sekretarz stanu w resorcie pracy. Przedstawiciele firm przyznają, że o dobrego sprzedawcę nie jest łatwo.

– W wielu przypadkach zgłaszają się przypadkowi ludzie, którzy liczą na służbowe auto – mówił Rajmund Martyniuk, wiceprezes ds. handlowych Grupy Polpharma.  Stąd problemem jest duża rotacja – część odpada z zawodu, a ci najlepsi są często podkupywani przez konkurencję.  Według danych Antal Int. najlepiej wynagradzani są specjaliści ds. sprzedaży w branżach technicznych; ci doświadczeni mogą liczyć na 8-10 tys. brutto, ale najlepsi mają 12 tys. zł brutto pensji podstawowej W FMCG i farmacji średnia pensja podstawowa to 6-8 tys. brutto. Do pensji zwykle dolicza się 20-30 proc. premii od wyników.

Kto może zostać dobrym sprzedawcą? Rajmund Martyniuk przypominał badania Harvard Business Review, według których najlepsi sprzedawcy to ludzie    nastawieni na rezultaty, jednocześnie mający  ponadprzeciętny poziom empatii; potrafią słuchać klienta zamiast za wszelką cenę wpychać mu produkt lub usługę.

Jaki powinien być dobry sprzedawca

1. Talent

Zdaniem specjalistów w sprzedaży sprawdzają się osoby, które są optymistami, potrafią dążyć do celu. Przydatne są kierunkowe studia, znajomość języków obcych i gotowość do podróży.

2. Przygotowanie

Prof. Andrzej Blikle, szef rady nadzorczej rodzinnej firmy Blikle, twierdzi, że sprzedawców trzeba  szkolić w trzech obszarach:  towaroznawstwa, technik sprzedaży i  miękkich umiejętności,  w tym  słuchania, budowania relacji z klientem.

3. Pasja

Aleksandra Kujawa z Antal International podkreśla, że w ocenie kandydata na sprzedawcę najważniejsza jest pasja oraz jego wiara w produkt, który  sprzedaje. Co sprawdza rozmowa kwalifikacyjna.

Jarosław Witwicki, członek zarządu Macrologic przyznaje, że do sprzedaży trafił przypadkowo, na początku lat 90. minionego wieku, gdy ofert pracy dla inżynierów nie było zbyt wiele. Absolwent Politechniki Gliwickiej zaczynał od stanowiska sprzedawcy, potem konsultanta, dochodząc do pozycji dyrektora sprzedaży, a w końcu członka zarządu.

– Sprzedawca to wspaniały zawód, dający mnóstwo satysfakcji – podkreślał podczas poniedziałkowego seminarium, które inaugurowało piątą edycję Polish National Sales Awards(PNSA), branżowego konkursu dla specjalistów od sprzedaży.

Pozostało 86% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!