Podcast „Rzecz w tym”: Dzień, który zatrząsł kampanią prezydencką

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami, a kampania właśnie weszła w decydującą fazę. W najnowszym odcinku podcastu „Rzecz w tym” redaktor naczelny Rzeczpospolitej Michał Szułdrzyński analizuje moment przełomowy – piątkowe debaty, które zmieniły dynamikę całego wyścigu. To rozmowa o medialnej burzy, politycznych zaskoczeniach i możliwym końcu duopolu.

Publikacja: 14.04.2025 17:00

– Temat debaty miał zasięg jednego miliarda. To znaczy, że każdemu Polakowi 40 razy wyświetliła się jakaś informacja na temat debaty – podkreśla Szułdrzyński. Taka skala uwagi zaskoczyła wszystkich – również samych kandydatów.

Czytaj więcej

Michał Szułdrzyński: Trzaskowski, Nawrocki i kryzys duopolu. Pięć wniosków z debatowego superpiątku w Końskich

Debaty, które unieważniły kampanię

– Wszystko już jest tak naprawdę nowe – mówi Szułdrzyński, podkreślając, że wcześniejszy etap kampanii stracił na znaczeniu. – To moim zdaniem doprowadziło do unieważnienia wcześniejszej części kampanii wyborczej.

Redaktor naczelny „Rzeczpospolitej” wskazuje na kontekst międzynarodowy w jakim toczyła się wcześniej nasza krajowa polityka. Przypomina o wielkim zainteresowaniu działaniami Donalda Trumpa, rozmowami o zakończeniu wojny w Ukrainie, o cłach i zbrojeniu się Europy – To wszystko sprawiało, że nasza kampania wydawała się miałka – mówi gość podcastu, wskazując na dominację zagranicznych tematów w dyskursie publicznym. – Ta debata odwróciła ten trend – dodaje.

Czytaj więcej

Polityczny chaos w Końskich. Hołownia zyskuje, Nawrocki i Trzaskowski wypadli średnio

Powrót Hołowni i narodziny nowych liderów

– Nagle się okazało, że jednak pamiętamy Szymona Hołownię z początku obecnej kadencji... choćby jego SejmFlix – mówi Szułdrzyński. – Teraz wszyscy sobie o nim przypomnieli, że on jest medialnym zwierzęciem przed kamerą telewizyjną.

– Ten piątek ma, moim zdaniem, największy wpływ na wizerunki kandydatów. Nie bezpośrednio na słupki poparcia – wyjaśnia Szułdrzyński. – To była gra o to, jak my tych polityków postrzegamy.

Koniec duopolu? Nowi gracze na scenie

– Wyborcy Platformy Obywatelskiej uważają, że Trzaskowski wygrał, wyborcy PiS uważają, że Karol Nawrocki wygrał, ale oni byli w mniejszości – podkreśla gość „Rzecz w tym”. I dodaje, że zainteresowanie szerokiej publiczności skupiło się na pozostałych kandydatach. - Magdalena Biejat, Krzysztof Stanowski i Szymon Hołownia zostali uznani za autentycznych – podsumowuje dziennikarz.

– Plan zwiększenia polaryzacji, którą miała podbić debata dwójki liderów nie powiódł się. W wyniku jej poszerzenia do ośmiu kandydatów, mieliśmy efekt dokładnie odwrotny – ocenia Szułdrzyński. 

Demokracja jest nieprzewidywalna – i w tym jej piękno

– Demokracja jest nieprzewidywalna. Jeżeli wiemy z góry na rok do przodu kto wygra wybory, no to nie zawsze jest sytuacja idealna z punktu widzenia demokracji – podsumowuje Szułdrzyński.

– Temat debaty miał zasięg jednego miliarda. To znaczy, że każdemu Polakowi 40 razy wyświetliła się jakaś informacja na temat debaty – podkreśla Szułdrzyński. Taka skala uwagi zaskoczyła wszystkich – również samych kandydatów.

Debaty, które unieważniły kampanię

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
Podcast „Rzecz w tym”: Donald Tusk o końcu „naiwnej globalizacji”. Kto tu był naiwny?
Polityka
Nowy sondaż prezydencki: Sławomir Mentzen słabnie
Polityka
Sondaż prezydencki: Blisko remisu w II turze
Polityka
Magdalena Biejat o Oleśnicy: Grzegorz Braun jest niebezpieczny. Musimy się bać europosłów
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Polityka
Mariusz Błaszczak o „liście polityków do ułaskawienia” dla Karola Nawrockiego. „To jakieś bzdury”