Gdynia Container Terminal to nowoczesny terminal kontenerowy działający od 2006 roku na Nabrzeżu Bułgarskim w Gdyni. Ma stałe połączenia z takimi portami, jak Hamburg, Rotterdam, Helsinki czy Ryga, a jego operatorem jest grupa Hutchison z Hongkongu, nieformalnie powiązana z chińskimi władzami. I wkrótce Chińczycy będą mogli umocnić swoją obecność w Gdyni, jednym z najważniejszych portów NATO. Chyba że PiS uwzględni najnowsze poprawki Senatu, które wcześniej zasugerowali nam Amerykanie.
Użytkowanie wieczyste. Fatalne przeoczenie w Sejmie
Cała ta historia zaczęła się 26 maja, gdy Sejm uchwalił rządowy projekt o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw. Ustawa jest dalszym etapem likwidowania użytkowania wieczystego po tym, gdy w 2018 roku uchwalono przepisy przekształcające dzierżawę wieczystą we własność dla posiadaczy mieszkań i domów. Tym razem ustawa dotyczy użytkowników komercyjnych gruntów. Mają mieć rok na złożenie wniosku o wykup nieruchomości.
Czytaj więcej:
Politycy PiS ogłosili „koniec użytkowania wieczystego w Polsce”, jednak szybko okazało się, że wiążą się z tym kontrowersje. Jeszcze przed głosowaniem w Sejmie zainterweniował ambasador USA Mark Brzezinski. Wysłał list do marszałek Elżbiety Witek z PiS, przekazany też do wiadomości m.in. resortów obrony, spraw zagranicznych i aktywów państwowych, w którym ostrzegł, że z nowych przepisów „mogą skorzystać kraje niebudzące zaufania”, a to „mogłoby wpłynąć na działania Stanów Zjednoczonych, dwustronne relacje” z Polską.
Sejm głosuje, Pekin zaciera ręce
Ambasador nie precyzował, o jakie kraje czy firmy może chodzić. Polskie media szybko zwróciły jednak uwagę na Gdynia Container Terminal. Chodzi o to, że spółka Hutchison zarządza instalacją portową na podstawie 99-letniej dzierżawy wieczystej. Teraz mogłaby przejąć go na własność.