Za oceanem strajk scenarzystów i aktorów 2023 roku zahamował produkcję filmową na wiele miesięcy. Sporo ekip nie zdążyło ze swoimi przebojami na ostatnie lato lub jesień i przeniosło ich premiery na rok 2025.
Sukcesy kasowe odnosiły głównie animacje dla dzieci: „W głowie się nie mieści 2” (1,7 mld dolarów wpływów), „Deadpool & Wolverine” (1,35 mld), „Gru i minionki pod przykrywką” (608 mln), „Vaiana 2” (300 mln), „Kung- fu Panda 4” (193 mln). Do tego filmy bardziej ambitne „Diuna 2”(714 mln) i „Wicked” (477 mln). Dopiero w drugiej dziesiątce uplasował się „Gladiator II” Ridleya Scotta, za klęskę uznano wynik „Jokera 2”. Więcej hitów aktorskich może pojawić się w przyszłym roku, wśród nich m.in. kolejna „Bridget Jones” już jako matka dwojga dzieci.
Ambitne Oscary
Sytuacja wygląda inaczej, gdy spojrzy się na tegorocznych faworytów oscarowych. Już nominacje do Złotych Globów były zaskoczeniem. Rozszerzone o krytyków ze świata gremia głosują na filmy artystyczne, często niełatwe. Jak znakomita opowieść o wyborach papieża „Konklawe” czy „Prawdziwy ból” Jesse Eisenberga – rozgrywający się w Polsce dramat dwóch amerykańskich braci, którzy po śmierci babki szukają śladów swoich żydowskich przodków. To niełatwy film o losach czarnoskórych mieszkańców Ameryki „Nickle Boys” czy dwa głośne obrazy francuskie „Emilia Perez” Jacques’a Audiarda o zmieniającym płeć szefie gangu narkotykowego i „Substancja” Caroline Fargeat o kobiecie, która ulega presji wiecznej młodości. Coraz bardziej w tych typowo amerykańskich konkurencjach zaczyna się liczyć przeżywające świetny czas kino europejskie.
Czytaj więcej
#MeToo? Cieszy mnie, że zmieniają się relacje na planie, że ludzie starają się nie przekraczać granic. Hamują też agresję, chamstwo. Ograniczają niestosowne teksty - mówi Gabriela Muskała, reżyserka, scenarzystka, aktorka.
Frekwencja w kinach na superprodukcjach i filmach skromniejszych, artystycznych coraz bardziej jednak "się rozjeżdża”. Ten proces wyraźnie przyspieszyła pandemia i gwałtowny rozwój platform streamingowych. Młodzi widzowie na dużym ekranie oglądają superprodukcje, nieco starsi zabierają dzieci na głośne animacje. Inni wybierają domowe żeglowanie po platformach.