Nad tym, kiedy należy zapłacić podatek akcyzowy, gdy sprowadzany przez nas samochód używany przypłynie statkiem np. ze Stanów Zjednoczonych do Hamburga w Niemczech czy do innego portu w innym kraju Wspólnoty, zastanawia się wielu Polaków. Podobny dylemat ma jeden z naszych czytelników, który korzystając z dobrego kursu dolara, postanowił sprowadzić samochód dla swojej rodziny zza oceanu.
– Samochód przypłynie do portu w Hamburgu, tam też pośrednik w moim imieniu zapłaci cło i VAT. Nie wiem jednak, kiedy muszę zapłacić podatek akcyzowy w naszym kraju oraz czy i na jak długo mogę odroczyć tę zapłatę – zastanawia się Tomasz W. z Warszawy.
Tymczasem dla pana Tomasza i innych nabywców amerykańskich aut dzień, w którym samochód przypływa do portu w innym kraju UE, nie jest ważny z punktu widzenia obowiązku zapłaty akcyzy w Polsce. Przypływając do portu np. w Niemczech, samochód ten staje się towarem wspólnotowym (bo wjeżdża na teren UE). Polak więc, który auto przywiózł i zapłacił cło i VAT według obowiązujących w tamtym kraju przepisów, ma prawo eksploatować je w tym państwie tak długo, jak tylko zechce. Jeśli natomiast zdecyduje się sprowadzić je do Polski, to obowiązek w podatku akcyzowym powstanie w dniu przekroczenia granicy państwowej.
Według Ministerstwa Finansów wątpliwości co do tego nie pozostawia art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z nim obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów – w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia – powstaje „z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym”.
Przywiezienie takiego auta do Polski w niczym nie różni się od przywiezienia samochodu kupionego w Niemczech, Holandii czy Belgii. Nabywca powinien więc w ciągu siedmiu dni, licząc od przekroczenia polskiej granicy, zapłacić akcyzę.