Czy podatkowe zwolnienie przysługuje także na wygrane w konkursach internetowych? Poglądy fiskusa ewoluują od lat. Ostatnio znowu zmienił zdanie – na niekorzyść podatników.
Przypomnijmy, że podatek od nagrody w konkursie wynosi 10 proc. jej wartości. Przepisy przewidują zwolnienia, np. do kwoty 760 zł, gdy chodzi o tzw. konkurs organizowany i emitowany w środkach masowego przekazu.
Środki masowego przekazu
Czy zalicza się do nich także Internet? Każdy, kto z niego korzysta, odpowie, że tak. Art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wprowadzający zwolnienie wymienia jednak tylko prasę, radio i telewizję. Dlatego fiskus przez wiele lat uważał, że zwolnienie nie obejmuje wygranych w konkursach internetowych (np. interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie, nr FB 005A-569/ZL/04).
Powoli zaczął jednak zmieniać zdanie, co pokazuje np. interpretacja tej samej izby (nr IPPB1/415-551/09-4/ES). O rozliczenie zapytała firma, która prowadzi młodzieżowy serwis. To rodzaj interaktywnej gry. Uczestnik loguje się i wykupuje pulę kredytową na rozmowę z wirtualną dziewczyną. Zdobywa za nią punkty. Organizator nie potrąca podatku od wygranych do 760 zł. Czy słusznie? Stołeczna izba skarbowa odpowiedziała, że tak. Potwierdziła, że Internet jest środkiem masowego przekazu, o którym mówi art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Służy bowiem publikacji określonych treści i kierowaniu ich do nieograniczonej i anonimowej liczby odbiorców.
Podobnie było w innych interpretacjach warszawskiej Izby Skarbowej, korzystne dla podatników stanowisko przedstawiła też np. Izba Skarbowa w Bydgoszczy (interpretacja nr ITPB 2/415-678/09/ENB). Wydawało się więc, że problem został rozstrzygnięty. Do akcji wkroczył jednak minister finansów i uchylił korzystne dla podatników interpretacje. Jego zdaniem do zastosowania zwolnienia nie wystarczy ogłoszenie konkursu w sieci. Powinien być także zorganizowany przez instytucję zaliczaną do środków masowego przekazu. Nie jest nią np. firma prowadząca serwis internetowy albo portal społecznościowy.