Właściciel lokalu może uznać wydatki na jego wykończenie i wyposażenie za koszty najmu. Izba Skarbowa w Bydgoszczy wyjaśniła, na jakich zasadach można je odliczyć.
Z pytaniem zwrócił się podatnik, który w październiku 2016 r. kupił lokal na wynajem. Zaciągnął na ten cel kredyt hipoteczny. Lokal był w stanie deweloperskim, więc wymagał przeprowadzenia prac, m.in. położenia podłóg, malowania całości, zainstalowania armatury i założenia oświetlenia. Mężczyzna prowadzi obecnie prace remontowo-wyposażeniowe. Kupi też meble oraz sprzęt AGD i TV. Wartość niektórych elementów przekroczy 3500 zł. Sprzęty te zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych.
Mężczyzna chce rozliczać dochody z najmu na zasadach ogólnych. Wystąpił o interpretację, by potwierdzić, że może odliczyć wydatki na wyposażenie. Uważa, że koszty poniesione w 2016 r. może odliczyć w rozliczeniu za ten rok.
Dyrektor izby skarbowej uznał takie stanowisko za nieprawidłowe. Na wstępie zaznaczył, że wydatków poniesionych na przystosowanie lokalu do wynajmu, np. na położenie podłóg czy malowanie ścian, nie można odliczyć bezpośrednio. Nakłady poniesione przed oddaniem lokalu do używania były niezbędne, aby stał się kompletny i zdatny do użytku. Będą więc stanowiły element jego wartości początkowej. W konsekwencji mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, jednak tylko poprzez odpisy amortyzacyjne. Oddany do używania może być wyłącznie lokal kompletny i nadający się do zamieszkania. Może to nastąpić dopiero po zakończeniu prac wykończeniowych – podkreślił dyrektor izby.
Na podobnych zasadach należy rozliczyć odsetki od kredytu. Odsetki naliczone i zapłacone do dnia przekazania środka trwałego do używania będą zwiększały wartość początkową tego środka trwałego. W konsekwencji odsetki zapłacone po tym dniu można zaliczyć bezpośrednio do kosztów.